Salade met geroosterde zoete aardappel en feta


I love my salads!
Zodra het voorjaar serieuze vormen aanneemt, dan ga ik los. Met salades dus. Het aantrekkelijke van salades is dat je eindeloos kunt variëren met ingrediënten. En met dressings. Het geeft ook zo’n lekker gevoel om de tuin in te lopen en allerlei verse kruiden te knippen.

Welke kruiden dan?
Sorry ik kan het niet laten om even in gedachten langs mijn kruiden te lopen en het even met jou te delen! Bijvoorbeeld de drie soorten munt die vorig jaar een nieuwe (hele ruime) pot kregen en nu uit hun bol gaan. Dat is fijn want ik kan volop plukken, zonder bang te zijn dat het op raakt.

Knoflook
Twee jaar geleden kocht ik bij Vreeken’s zaden twee verschillende soorten knoflook. Ik deelde met mijn moeder. Zij is inmiddels afgehaakt. Ik ook bijna… maar geef ze dit jaar nog een laatste kans. Ze bleven vorig jaar  onder de grond heel klein. Daarom liet ik het grootste deel van de planten nog maar een jaar staan. Ze staan gewoon tussen de vaste planten in de border want zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet. Het fijne is dat je het groen gewoon kunt afknippen en in salades kunt gebruiken. Hopelijk kan ik de bollen ook opgraven halverwege de zomer.

Rozemarijn en tijm
De rozemarijn staat in twee potten en staat nu in bloei. Ik pluk wel maar probeer de vertakte toppen niet allemaal te kortwieken. De tijm gaat bij mij altijd snel dood. Er staat nu een hele grote in een pot. So far so good (maar de zomer is nog niet eens begonnen).

Oregano
Elk jaar groeit de oregano tussen de tegels in de tuin en kan ik lekker plukken. Dit jaar is er slechts een plantje te zien. Nu staat er in de kruidentuin ook een andere mooie plant, maar dat is een soort die heel sterk smaakt. Niet echt lekker om pesto van te maken bijvoorbeeld. Maar wel weer lekker in de geroosterde zoete aardappel van deze salade.

Salie
De salie staat er in twee varianten. Een rode en een gewone. Mijn meest favoriete manier om salie te eten is door ze even te frituren in een laagje olie. Lekker verkruimeld over pasta of salade.

Peterselie
Dan staat er nog een platte peterselie, maar de slakken smullen er ook van. En om slakkenkorrels te gebruiken terwijl er dan later van gegeten wordt, dat vind ik niet zo’n fijn idee.

Basilicum
Als de basilicumplanten zijn kaalgeknipt dan krijgen ze van mij een 2e kans. Ik verplant ze (als ik zin heb) in een ruimere pot en mogen ze het buiten proberen. Inmiddels staan ze in het minikasje (zag je de foto's van de tomaat en komkommer?). Wist je dat de combinatie van munt en basilicum heel erg geslaagd is? Wist ik eerst ook niet. Moet je echt eens proberen.

Daslook
Een paar jaar geleden kreeg ik een plantje van een collega. Ik plantte ‘m in de schaduw en hij doet het goed. Je kunt het (jonge) blad overal in gebruiken (zoals een kruidendip met roomkaas) en het heeft een uiensmaak. Het is trouwens een beschermde plant.

Mierikswortel
Niet zo lang geleden plaatste ik het recept van de zalmrollade uit de Elzas met mierikswortelsaus. In de Nederlandse keuken is mierikswortel niet zo ingeburgerd. Toch moet je het eens proberen. Bijvoorbeeld in een rode bietensalade. Of een salade met vis. Of clubsandwiches met gerookte zalm, kip of rosbief. Mierikswortel koop je in potjes. Maar ik kocht een handvol kleine verse worteltjes bij de natuurvoedingswinkel. Toen ze na een paar weken een beetje zacht werden in de koelkast, stopte ik ze in de kokosgrond en zette ze buiten neer. En het wonder geschiedde! De afgelopen week zag ik kleine blaadjes verschijnen. 

Ik las dat ze van een zonnige plek houden en vrij groot kunnen worden. De zijwortels haal je eraf door de wortels een beetje op te tillen en dan te oogsten. De geschilde wortel kun je in zijn geheel invriezen en dan telkens eraf raspen wat je nodig hebt. Als de plant wat gegroeid is, dan zal ik een foto plaatsen op de blog.

Bieslook
Ten slotte… staat er nog een pot met bieslook. Maar daar zitten knoppen in. En omdat ik het zonde vind om die eruit te knippen, heb ik het nog niet veel gebruikt. Je kunt de paarse bloemetjes ook gebruiken in salades.

De salade van deze blog
De zoete aardappel zorgt voor het voedzame element in de salade. De andere ingrediënten geven het extra bite en smaak. Zoals de puntpaprika (heeft een dunner velletje en eet rauw net even wat makkelijker), komkommer, rode ui en tomaat. De (schapen)feta is echt onmisbaar want het geeft de salade een smeuïg zoute twist. Af en toe stuurt Bonduelle mij blikjes bonen via de post. Ze rekenen erop dat ik ze noem (zoals nu) en gebruik in een recept. Eerlijk is eerlijk… ze zijn niet goedkoop, maar wysiwyg. Ik kreeg de afgelopen week bijvoorbeeld een blikje met een soort Mexicaanse mix met kidney-, lima-, en zwarte bonen en mais en die ging door en over de salade.

Salade met geroosterde zoete aardappel en feta

Hoofdgerecht voor 3 à 4 personen

Benodigdheden:
  • 500 gram zoete aardappel, geschild in blokjes
  • Twee rode puntpaprika’s in reepjes
  • ½ komkommer, gehalveerd zonder zaad, in schijfjes
  • ½ rode ui, in halve ringen
  • 150 gram kerstomaatjes, gehalveerd
  • 3 grote rijpe tomaten, in stukken
  • Een klein blikje 310 gr. gemengde bonen
  • 3 el. Olijfolie + extra
  • 1 el. Balsamicoazijn + 2 el. rode wijnazijn
  • Mespunt knoflookpuree + ½ el.
  • 2 el. Gehakte gemengde verse kruiden, ik nam munt, basilicum, oregano, salie en knoflookblad + naaldjes van 2 takjes rozemarijn en 2 takjes oregano, gehakt
  • Zout/peper
  • ovenschaal

Bereiding:

Meng de zoete aardappelblokjes met de gehakte rozemarijn, ½ el. knoflookpuree en oregano en hussel er een scheut olijfolie en wat zout door. Zet in de oven op 200 graden (bij voorkeur hetelucht) en rooster ca. 30 minuten tot de blokjes gaar zijn. Laat enigszins afkoelen.

Marineer intussen de ui, tomaat en paprika in de rode wijnazijn met wat zout.


Meng de warme zoete aardappel door de groenten en meng de bonen erdoor. Schep de olijfolie, balsamico en groene kruiden door de salade en breng op smaak met zout en versgemalen peper. 

Strooi de feta los over de salade of meng het door de salade als jou dat lekkerder lijkt.

Reacties