Ingemaakte zoetzure groene Turkse peper en zoetzure courgette-makreelrolletjes







Rotterdamse reuzenaugurken
Als kind at ik graag grote augurken! Ik ben opgegroeid in Rotterdam en als mijn moeder en ik ‘naar de stad gingen’ dan haalden we één zo’n enorme augurk voor mij. In mijn herinnering stond het kraampje op het beursplein en de verkoper haalde het zure ding uit een groot, rond blik. Nog steeds houd ik van zuur….dat mag inmiddels duidelijk zijn uit de vele zoetzure inmaakrecepten van deze blog! Mijn dochter heeft deze liefde ook, en eet graag kleine augurkjes. Van die augurkjes à la cornichons, de kleine knapperige en heerlijke Franse augurkjes.


Zoetzure courgette-makreelrolletjes als borrelhapje
Afgelopen vrijdag aten de oom & tante van mijn man weer bij ons. Aangezien zij graag vis eten (en veel andere mensen niet), stel ik graag een vismenu samen! Als borrelhapje heb ik met Hollandse garnaaltjes een kleine salade gemaakt en kleine knapperige (gekochte) deegbakjes hiermee gevuld. Ook heb ik zoetzure courgetterolletjes gevuld met makreel. Dit hersenspinsel is een heerlijk hapje geworden! Bij de AH heb ik een ‘ambachtelijke’ gestoomde makreel genomen… Dat was een goede keuze (heeft MSC keurmerk). Mooi visvlees en een zachte smaak. Lekker in combinatie met de zoetzure smaak van de dragonmarinade, waar de courgette even in moet liggen om de zoetzure smaak te krijgen. Oh ja....als hoofdgerecht heb ik mijn gevulde vissoep gemaakt en daarbij een echte rouille en gebakken knoflook-olijfolie broodreepjes van zelfgebakken desembrood. De ijssoufflé als dessert was bewerkelijk, maar zeker de moeite waard! Recepten van de rouille en ijssoufflé volgen een andere dag.

Verzonnen voor een wedstrijd
Voor de ‘wedstrijd’ op http://www.friendsofglass.com/truetotaste heb ik een eenvoudig, relatief goedkoop en lekker recept verzonnen: zoetzure ingemaakte Turkse pepers. Ondersteun je mijn recept, bezoek dan deze site en kies mijn Turkse pepers! Als dit recept in de 10-top valt, wordt het in een kookboekje opgenomen.
Gisteravond heb ik de pepers in een half uur gemaakt. Vanmorgen in de koelkast gezet, afgelopen middag geproefd…. en goedgekeurd. Het is echt een lekker hapje geworden! Zaterdag heb ik de wijnproeverij, die ik heb gewonnen bij All Recipes, met een winnend recept (zie link naast de blog) en schotel ik mijn gasten na de proeverij een Italiaans getint diner voor!  Deze peperreepjes opgespoten met roomkaas worden onderdeel van de borrelhapjes. Door het azijnmengsel is ahornsiroop gemengd, dat verdiept de smaak. Wil je het goedkoop houden, vervang dan de ahornsiroop door 60 gram suiker en 1 dl. water. Onze Super de Boer is nog niet omgetoverd tot een Jumbo en verkoopt een relatief grote fles biologische ahornsiroop voor een euro of 6. De Turkse groene pepers heb ik bij de Turkse groentewinkel gekocht en kosten ca. € 3,50 per kilo. Je kunt ook rode Turkse pepers nemen of andere pepers. Houd dan wel rekening met de pittigheid van de gebruikte peper. De azijn van dit recept is gewone witte natuurazijn, in zo’n oersaaie plastic fles. Maar ik heb voor 0,20 eurocent extra de biologische variant gekocht. De groene Turkse peper heeft een zeer milde smaak en smaakt als een pittige paprika. Om ‘m meer pit te geven, heb ik chilivlokken gebruikt. Je kunt ook één of twee Spaanse pepers met zaadjes en zaadlijsten (denk om de handen & ogen) meekoken in de azijn.

Zoetzure Courgette-makreelrolletjes

Borrelhapje, recept voor ca. 16 stuks

Benodigdheden:
  • 1 gestoomde makreel, in ca. 16 stukjes verdeeld
  • 1 courgette, uiteinden eraf
  • 1 dl. dragonazijn
  • ½ dl. water
  • ½ tl. zout
  • 4 tl. suiker
Bereiding:

Haal de kaasschaaf langs de courgette en schaaf ca. 16 mooie lange plakken. Het is niet erg als de plakken niet helemaal perfect zijn, ze worden toch opgerold. Leg ze in een lage platte schaal. Verhit de azijn, water, suiker en zout en giet over de courgette.  Zorg dat de azijn in contact komt met alle plakken door voorzichtig met de vingers de plakken op te tillen, zodat de azijn zich verspreid. Laat afkoelen. Rol een stukje makreel in elke plak en zet vast met een prikker. Zet de rolletjes even op een stukje keukenpapier, zodat overtollig vocht kan worden opgenomen. Voor een extra kleurig effect kan een blokje rode paprika op het rolletje worden geprikt. Of een reepje rode ingemaakte (Turkse) peper, als je rode pepers gebruikt voor het volgende recept….


Ingemaakte zoetzure groene Turkse peper

Recept voor een weckpot van 1 liter (kan ook in jampotten)

Benodigdheden:
  • ca. 350 gram groene Turkse peper
  • 1 volle eetlepel gehakte knoflook
  • 2 tl. chilivlokken
  • 2 tl. zout
  • 1 dl. ahornsiroop
  • 50 gram suiker
  • 1 el. zout (voor koken)
  • 6 dl. witte natuurazijn
Bereiding:

Breng  2 liter water met 1 el. zout aan de kook. Snijd de uiteinden van de pepers. Snijd doormidden  en halveer in de lengte. Verwijder zaadlijsten en zaad. Leg in kokend water. Laat van het vuur af 5 minuten blancheren. Verhit de azijn, suiker, ahornsiroop, knoflook, chilivlokken en zout . Vul een brandschone pot met de pepers en overgiet met het azijnmengsel, laat omgekeerd afkoelen. Bij het gebruik van jampotten eerst een velletje plasticfolie over de pot, daarna de deksel. De deksel kan anders oxideren.  Na afkoelen in de koelkast. Kan direct worden gegeten, maar ook enige tijd in de koelkast bewaard.







Reacties

Lekker receptje :-)

Nogmaals bedankt voor je deelname, ik hoop voor jou op veel stemmen.

Groetjes,

Nickias
Friends of Glass