(kruidige) Kersenlikeur zelf maken + naschrift (juli 2012)

De kersen en wodka 3 maanden laten rijpen
Koop morgen op de markt een kilo kersen en trek zondag een uurtje uit voor dit drankje en drink over een half jaar zelfgemaakte kersenlikeur! Ik geef 3 recepten: één kruidige, een munt-kaneel versie en een naturel likeur.


Voor 2 literflessen

Kersenlikeur
recept is gewijzigd november 2011 + juni 2013 + aangevuld juli 2013

Benodigdheden:
  • Voor naturel kersenlikeur:
  • 1 kilo zoete, rijpe en gave ontpitte kersen
  • 1 liter wodka
  • 350 gram suiker
  • evt. 2 vanillepeulen opengesneden
  • Voor kruidige kersenlikeur:
  • kersen, wodka en suiker als boven
  • 1 tl. gemalen piment (allspice )
  • 1 kaneelstokje
  • 3 kruidnagels
  • Voor likeur met een licht muntaccent:
  • ontpitte kersen en suiker als boven, ik nam 40% alcohol voor fruit, een literfles die ik ooit in een Franse supermarché heb gekocht.
  • 3 takjes munt (ik nam chocolademunt: Mentha Piperata 'Chocolate'
  • 1 kaneelstokje
Bereiding:

Was de kersen en haal de pitten uit de helft van de kersen (of alle kersen, want de kersen kun je later gewoon opeten). Zie voor tips over het ontpitten mijn blog van de kersencake. Door met een klein mesje de kersen te halveren, zijn de pitten ook eenvoudig te verwijderen. Leg de pitten tussen een (oude) theedoek en breek ze met een hamer (of kneus de pitten in een vijzel, zoals ik deed). Maak je niet druk over schadelijke stoffen in de pitten; tenzij je de hele voorraad in één keer opdrinkt! Voeg kapotte pitten (vouw in een kaasdoek zakje of in kleine brandschone extra uitgespoelde -vanwege zeepresten van wasmachine- zakdoek) en kersen in een ruime glazen pot met deksel. Ik heb de niet ontpitte kersen ingekruist met een scherp mesje, zodat ze wat sneller sap vrijgeven, maar dat is niet noodzakelijk.

Strooi het suiker en evt. de vanille of specerijen over de kersen, giet de wodka bij de kersen en sluit de pot(ten) zorgvuldig af. Schud de pot met kersen dagelijks gedurende 2 weken. Haal na 2 weken de munt en de pitten eruit. Plaats afgedekt in een donkere ruimte en laat 3 maanden rijpen. Filter de inhoud (fijne zeef, koffiefilter, doek) en laat minimaal 3 maanden rusten voordat het gedronken kan worden.

Naschrift kersenlikeur (juli 2012)
Het is nu één jaar nadat ik de kersenlikeur in een pot deed met de wodka. In het oorspronkelijke recept was de hoeveelheid kruidnagel en piment groter. Daardoor werd de smaak veel te overheersend. Het recept heb ik toen aangepast. Aan mijn sterke te kruidige likeur heb ik (om de smaak wat af te zwakken) na 3 maanden op gevoel het e.e.a. toegevoegd: een siroop gekookt van 200 ml. water, 100 ml. ahornsiroop, 100 ml. suiker en van het vuur af 150 ml. strohrum 80% (je kunt ieder andere sterke alcohol hiervoor nemen) alhoewel de rum veel smaak geeft. Deze week hebben we een glaasje gedronken en het is een heerlijk drankje geworden! We hebben de drank dus in totaal één jaar laten rusten.

De kersen heb ik zeker niet weggegooid, maar na drie maanden in een pot geschept. Van 150 ml. water en 150 ml. suiker heb ik een siroop gekookt en van het vuur af 100 ml. amarettolikeur doorheen geroerd en over de kersen gegoten. De kersen zijn nu heerlijk om te eten: lekker zoet en knapperig. Dat laatste is een verrassing, want ik was bang dat ze zacht en zompig zouden worden. Je kunt het eigenlijk net zo gebruiken als de ingemaakte Italiaanse amarenakersen. Bijvoorbeeld bij ijs, pudding, etc.


Kersen op alcohol met munt
(nog zonder de suiker, want
die was even op... daarom is het
nog zo kleurloos). Na toevoeging
van de suiker is het inmiddels een
dieprode drank geworden.


Naschrift likeur juli 2013
Ook dit jaar heb ik een pot kersen gevuld. Met toevoeging van munt en kaneelstokje. De kersen staan nu een paar weken in de alcohol. De kersen smaken heerlijk en zijn knapperig zoet. Wel pittige alcoholsmaak! De likeur moet natuurlijk nog verder rijpen, maar is nu al lekker. En op de achtergrond proef ik de munt: heel bijzonder!




Reacties

Saskia zei…
Zou dit ook gaan met pure alcohol (96°)? En hoe moet ik de verhoudingen dan aanpassen? Misschien wat water toevoegen ofzo?
Frans Reijnen zei…
Irene. als ik het goed begrijp pas na 2 weken de wodka over de kersen gieten?

alvast bedankt voor het antwoord
Irene kookt zei…
Frans je hebt een heel goed punt! Want de wodka (of andere alcohol 40%) voeg je direct met de rest van de ingrediënten toe. Ik ga het direct aanpassen op de blog.

Ik heb nu ook weer een weckpot van 2l. gevuld met kersen. Nu heb ik, naast alcohol, alleen suiker, kaneelstokje en 2 takjes (chocolade)munt toegevoegd. Ik heb al even voorgeproefd en het wordt met de munt erg lekker. De muntsmaak is ergens op de achtergrond aanwezig en geeft het een bijzondere twist. Op facebook heb ik daarover geschreven.
Frans Reijnen zei…
bedankt voor de sneller reactie... ik ga er nu aan beginnen!

gr Frans
Anoniem zei…
Waar haal je piment ?
Mvg natascha
Irene kookt zei…
Hallo Natascha,

Piment wordt ook wel allspice genoemd. Als het niet bij de supermarkten te koop is, dan zou ik op de markt bij een kruidenkraam kijken. Of evt. ergens online kopen.

Succes ermee!

Irene
Anoniem zei…
Beste Irene,
Ik maak meer likeuren heerlijk doe deze ook maar ipv suiker honing is beter dan al die rgeraffineerde suikers.
Ben benieuwd tot over een jaat
groet jan v holstein.