Mierikswortelplant, baby wortel, koken met wortelloof



Mierikswortel zelf laten groeien
Vorige week schreef ik op mijn blog al over de kleine worteltjes mierikswortel die ik plantte in een pot. Deze kocht ik bij een natuurvoedingswinkel. Ze waren bij het planten vingerdik- en lang. Dat ze het naar hun zin hadden dat bleek, want ze groeiden hun pot uit. Dus heb ik ze meer ruimte gegeven. De volgende fase is de volle grond in. Ik vind het wel bijzonder dat de worteltjes zo uitgroeien en mooie planten worden.

Baby wortel
Op de bovenste foto zie je een knikkergrote wortel. Dat zit zo: mijn vader nam zo'n zes weken geleden een bakje met wortelzaaigoed mee. Het was de bedoeling dat ik ze ging overzetten en ze de ruimte kregen. Maar de aarde was op en mijn tuin vol. Dus ze bleven in het bakje. Vanmiddag viste ik de (smerige) naakslakken ertussenuit en gooide ze op het weiland achter onze tuin (kunnen ze toch gewoon doorleven :)), en trok even een worteltje omhoog om te kijken. Nou ja, zoals je ziet nog niet echt indrukwekkend. Maar misschien komt het nog? Ik weet het niet....

Koken met wortelloof
Wist je dat je het loof van wortels gewoon kunt eten? Het heeft een pittige smaak, niet heet maar gewoon een sterke 'groene' smaak. Je moet alleen frisgroene takjes nemen. En liefst niet de verhoute delen. Neem een handje groen en hak een klein bosje fijn en meng het door dressings, sauzen, aardappelpuree, stoofschotels, noem maar op. Het zit vol met chlorofyl, eiwitten, mineralen en vitaminen waaronder calcium, kalium, vitamine C en K. Dus als mijn wortels niet verder groeien, dan kan ik gewoon lekker knippen in het groen!

Even terug naar de mierikswortel...
Als de planten dus mooi zijn uitgegroeid, dan kun je oogsten. Dan plaats je een mestvork onder de plant en werkt hem even omhoog. Je haalt er een zijwortel af en die kun je gebruiken. Je kunt de resten van de wortel die je niet direct gebruikt, schillen en invriezen. Als je 'm dan nodig hebt, rasp je gewoon eraf wat je nodig hebt en vriest de rest weer in. Easy peasy!

Mierikswortel in de keuken
De meest klassieke manier om mierikswortel te gebruiken is door een romige saus. Bijvoorbeeld een warme of koude basis van crème fraîche. Voor een koude (iets minder vette) basis neem je zure room. Dit meng je met citroensap, zout en geraspte verse (of uit een potje) mierikswortel. Zo'n saus (met een beetje mayonaise) is ook heerlijk door een bietensalade (al dan niet met vis, zoals gerookte of gestoomde makreel). Het smaakt ook heerlijk bij gekookte of gebakken krielaardappeltjes.

Mierikswortelsaus bij de Sunday Roast
Als je een vleeseter bent (dan hoop ik wel dat je kiest voor echt goed vlees, dat met respect is grootgebracht, buiten heeft gelopen en tijdens hun leven natuurlijk gedrag kon laten zien...) dan smaakt zo'n saus ook heel goed bij een geroosterd stuk rundvlees. Zoals een cote de boeuf. En het smaakt ook heerlijk bij rosbief, rollade en een gehaktballetje.

Zalmrollade met bacon en warme mierikswortelsaus
Dit is een van onze favoriete gerechten met (wilde of biologische) zalm. Erbij een verrukkelijke saus met sjalotjes en mierikswortelsaus. Ga naar het recept.




Reacties