Knijpertjes van Liesbeth


KNIJPERTJES

Op de laatste dag van het jaar een recept van mijn moeder, dat zij weer van haar moeder kreeg. Oorspronkelijk is het een recept uit 1800!  Elk jaar werden ze door haar gebakken: knijpertjes! Of zoals ze in Drenthe zeggen: “knieperties”. En die traditie heb ik voortgezet. Alleen aan het eind van het jaar bak ik deze heerlijke, dunne wafeltjes met een speciaal knijpertjesijzer.

Volgens traditioneel gebruik worden knijpertjes vooral in Drenthe, Groningen, Twente en de Achterhoek rond de jaarwisseling gebakken. Het is vrij arbeidsintensief, maar ik bak altijd met 2 ijzers (jawel, ook het oude ijzer van mijn moeder gebruik ik nog steeds). Binnen een paar uur heb ik van een dubbel recept een paar trommels vol gebakken. Ze zijn heerlijk bij de koffie en ook bij de thee. Enne …… we nemen er altijd een paar tegelijk: mmmmm!

Varieer met de hoeveelheid suiker. Mijn moeder was een zoetekauw, dus zij gebruikte veel suiker. Ik niet: ik vind ze met minder suiker lekkerder. Ik gebruik 100 gram minder, dus: 350 gram suiker op een pond bloem.

Als extra ingrediënt voegde mijn moeder altijd een scheutje brandewijn toe. Voor de “brossigheid”, zei ze altijd. Ik doe dat ook, maar het hoeft natuurlijk niet.
  • 1 pond bloem
  • 450 gram of minder kristal- of witte basterdsuiker,
  • 1 eetlepel vanillesuiker
  • 250 gram boter
  • 2 kleine eieren
  • Mespuntje zout
  • Halve liter lauw water
  • Eventueel mespuntje kaneel
  • Eventueel een scheutje brandewijn
  1. Boter laten smelten: doe dit langzaam, het mag niet gaan borrelen.
  2. De gesmolten boter mengen met de suiker, vanillesuiker en de eieren.
  3. Dit wordt een dikke massa. De suiker lost niet gelijk helemaal op.
  4. In een andere kom het meel met het lauwe water mengen.
  5. Let op: het water moet echt lauw zijn, anders klontert het meel!
  6. Dan beide massa’s samenvoegen en goed doorroeren.
  7. Laat het beslag enkele uren, afgedekt, staan voor gebruik.
  8. Voor het bakken het ijzer goed heet laten worden en de beide zijden van het ijzer insmeren met zonnebloemolie.
  9. Schep een eetlepel beslag in het ijzer, sluit het ijzer en druk even stevig aan om mooie dunne knijpertjes te krijgen.
NB: Het beslag kan ook dunner gemaakt worden: voeg dan meer water toe tot het beslag vloeibaarder wordt. Om het beslag vervolgens goed te kunnen doseren gebruik ik plastic flessen van bijvoorbeeld tomatenketchup. Het beslag giet ik in de fles m.b.v. een trechter. De doseerdop is heel handig voor het doseren van de juiste hoeveelheid beslag in het ijzer, en dan ook nog eens zonder te morsen!

Wij eten de knijpertjes altijd plat, maar ze kunnen natuurlijk ook opgerold worden om de steel van een houten lepel. Dit moet direct na het bakken gebeuren, als het knijpertje nog heet en daardoor buigzaam is. Zodra ze zijn afgekoeld zijn ze bros en breken ze.  Vul ze vervolgens met slagroom: ook heel lekker!

Reacties