column Lisette, 3 september 2014

Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

Ziek, zwak en misselijk… rustig aan klim ik weer uit de lappenmand. Gelukkig maar, want ik heb te veel leuke plannen om stil te zitten. Er gaat zoveel leuks door mijn hoofd, dat ik er niks over kan zeggen. Leuke dingen die er wel of niet aan zitten te komen… we zullen zien! Sport moet ik wel weer oppakken, want door blessure en de lappenmand waar ik in zat, is dat er echt bij in geschoten. Ik wil ook snel gaan oefenen met een bootcamp-training, want dat moet er toch ook echt eens van komen!

Er staan ook een aantal cursussen op de rol: orthomoleculair gewichtsmanagement, erg interessant maar daarover later meer. Bijscholing Rots & Water (weerbaarheidstraining) voor kinderen met een trauma en een NLP training. Ook heb ik de cursus gewichtsconsulent kinderen klaar liggen, daar moet ik mee aan de slag.

Zelf zuurkool maken en komkommer en wortel fermenteren

Ik ben een leuk experiment gestart namelijk: zuurkool maken van witte kool en komkommer en wortel fermenteren. Fermenteren houdt in dat er door vocht en warmte micro-organismen groeien, deze vormen enzymen die koolhydraten en eiwitten afbreken. De vitaminen en mineralen blijven behouden. Door het fermentatieproces is een product langer houdbaar en blijft de kleur mooi. Je kunt dit met vrijwel alle groenten doen. Gefermenteerde groenten bevatten weinig calorieën, maar geven wel een verzadigd gevoel. Voor mensen die af willen vallen een perfecte combi! Yoghurt is trouwens ook gefermenteerd.

Je hebt nodig: groenten, water en zout.

Voor de zuurkool heb ik 2 witte kolen gebruikt. Deze kolen snijd je in dunne strookjes, ik had laatst (voor € 5,-) bij de Lidl een super handige rasp gescoord, die kwam nu heel goed van pas. Je zou het eventueel ook met een keukenmachine (met rasp inzetstuk) kunnen doen of natuurlijk gewoon met een mes. Per kool voegde ik twee eetlepels zout toe (totaal dus vier). In een grote schaal deed ik een laag gesneden kool, dan wat zout, daarna weer kool en weer zout, dit wisselde ik af tot alle kool in reepjes waren geraspt. Dit liet ik een half uur staan waarna ik de kool met mijn handen kneusde, kneedde en door elkaar husselde.

Tijdens dit heerlijk rustgevende werkje, merkte ik dat er vocht vrij kwam. De bak liet ik een half uurtje staan en ik kneusde de kool nogmaals. De kool die ik de bak zat, was zo geslonken ik had nog een halve bak over.

Nu propte ik de kool in een glazen pot, toen hij vol zat (pakte ik er een krukje bij, om meer kracht te kunnen zetten) duwde ik de kool naar beneden. Er kwam een hele laag vocht naar boven! De kool dekte ik af met een koolblad, die ik had achter gehouden. Als er kool naar boven zou drijven, zou het gaan schimmelen. Op het koolblad zette ik een borrelglaasje en sloot de deksel. Bij een echte (aardewerk)zuurkoolpot heb je stenen die je op je kool legt, om het te verzwaren.

Nu zet ik de twee potten die ik heb gevuld een week in het donker, op kamertemperatuur weg. En daarna nog 5 weken, donker, in een koele ruimte. Wel open ik de deksel dagelijks, omdat er op deze potten geen waterslot zit, waardoor er lucht naar buiten kan ontsnappen.

In een andere pot deed ik gesneden komkommer en de laatste pot vulde ik met gesneden wortel. De potten vulde ik met een mengsel van water en zout (250 ml water met twee eetlepels zeezout). Ik dekte het weer af met een koolblad, borrelglaasje erop om het naar beneden te houden en de potten zet ik drie dagen op kamertemperatuur en daarna koel weg.

Wordt vervolgd…  

Tot de volgende keer!

Reacties