Column Lisette, 25 juni 2014


Lisette


vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

Non-mover, low-mover en high-mover… Dit zijn geen verhuizers, maar zo worden de verschillende type sporters onderverdeeld en pas je de oefeningen op aan. Vorig jaar was ik, tijdens mijn opleiding Fitnessinstructeur A nog een non-mover. Maar ik mag mijzelf nu toch wel een low-mover noemen. In de eerste les van de cursus bootcampinstructeur, krijgen we veel theorie, bewegingsleer, houding, analyseren we elkaars houding en bedenken we vervolgens oefeningen om die houding te verbeteren.

De bootcamp die wij kennen, is overgewaaid van het Amerikaanse leger. Soldaten kregen een intensieve training om snel resultaat te behalen. Het hele lichaam wordt getraind, elke spiergroep aangesproken door in weer en wind in de buitenlucht samen te werken...doorzetten, grenzen verleggen, kracht, conditie en discipline opbouwen, om individuen tot een hechte groep te vormen. In de bootcamplessen die wij hier kennen, komt dit allemaal terug, maar ook met wat ‘fun’. Daarmee wil ik niet zeggen, dat een bootcamptraining een gezellig theekransje is. Mensen die een bootcamptraining volgen, willen trainen en daarbij de dagelijkse dingen even vergeten. Een training moet dus leuk en zeker ook uitdagend zijn.

Leuk om theorie te krijgen en te leren van echte doorgewinterde bootcampinstructeurs / personal trainers. Tijdens deze eerste cursusdag, hebben we maar een half uur praktijk (sporten dus). Daarbij krijgen we van te voren, met een lach, de mededeling: “jullie gaan helemaal stuk”. Daar kreeg de trainer, bleek later, gelijk in…

Drie dagen spierpijn, maar ik was niet (zoals vorige keer) de non-mover van de klas! Tijdens de volgende cursusdag, krijgen we 2 ½ uur praktijk. Dit wordt een zware training met vooral loopscholing. We horen dat we ter voorbereiding voldoende eten en sportdrank moeten meenemen. De vorige training vond ik al zwaar… laat staan een training van 2 ½ uur. De laatste cursusdag in het Amsterdamse bos bestaat alleen uit praktijk. Dan nemen we wel een stel extra (sport)kleding mee, anders vertrek je daarna zo vol modder naar huis…

Ondertussen heb ik op mijn werk te horen gekregen dat ik een vast contract krijg. Het duurde even, het ging van wel naar niet… maar hij is binnen! Nou ja, ik heb nog niks gezien, maar dat komt vast in orde voor het nieuwe schooljaar weer van start gaat. Ongelofelijk dat ik nog maar anderhalve week moet werken tot de zomervakantie. Het jaar is zo snel gegaan… ik zie mezelf nog rondlopen bij de afsluiting van vorig schooljaar.

Vandaag een makkelijk recept om tijdens het WK te maken: gevulde oranje paprika’s.
Hiervoor heb je nodig: 2 (oranje) paprika’s, 1 blikje kidneybonen, 1 blikje maïs, stukje prei, 1 teentje knoflook, 1 eetlepel cajunkruiden, peper & zout, 1 eetlepel olijfolie, 2 dl groentebouillon.

Zo maak je het: snijd de (gewassen) oranje paprika’s in de lengte door en verwijder de zaadjes. Laat de kidneybonen en maïs uitlekken. Snijd het stukje prei fijn en was het goed. Meng de maïs, kidneybonen, prei, cajunkruiden, peper, zout, teentje (geperst) knoflook en de olie. Verdeel het mengsel over de oranje paprikahelften. Breng de bouillon in een pan aan de kook. Zet de paprikahelften in de pan en laat ze met een deksel op de pan, op een zacht vuur, in ongeveer 15 minuten heet worden. Lekker om te eten met bijv. rijst.

Tot de volgende keer!

Reacties