Bij Jaap: Sfincione (Siciliaanse pizza)


Sfincione

Ik blijf nog even in zuidelijke sferen. Eigenlijk was ik van plan iets over foccacia te schrijven. Ik at een heerlijk focaccia-broodje bij laPlace, waar mijn jongste zoon sinds kort een weekend-baantje heeft en ik wilde wel eens uitvogelen hoe ik dat zelf kan maken. Maar tijdens het bladeren in mijn kookboeken kwam ik iets tegen dat gelijk mijn aandacht trok. Sfincione, oftewel Siciliaanse pizza. De Sicilianen beweren (uiteraard) dat dit gerecht veel ouder is dan de veel bekendere pizza. Het lijkt er wel erg op, maar het belangrijkste verschil is dat de bodem dikker en zachter is (Sfincione betekent dan ook letterlijk: sponsachtig). Daarmee zit het een beetje tussen pizza en focaccia in. Door Siciliaanse emigranten is het recept meegenomen naar Amerika, en daar is het uitgegroeid tot de bekende deep-dish pizza, één van de favoriete gerechten van mijn andere zoon. Het focaccia-broodje houden jullie nog even tegoed.

Voor twee kleine of éen grote sfincione heb je het volgende nodig:

  • Voor de bodem:
  • 350 gr. bloem
  • 1 theelepel gedroogde gist
  • ½ theelepel kristalsuiker
  • 1 theelepel zout
  • 2 dl. water
  • 2 eetlepels extra vierge olijfolie
  • Voor de topping:
  • 2 uien, in halve ringen
  • 4 ansjovisfilets
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 1 blik tomatenblokjes
  • zwarte olijven
  • blokjes kaas (pecorino, boeren belegen of harde geitenkaas)
  • gedroogde Italiaanse kruiden
  • olijfolie

Verwarm eerst de oven op 220 graden C.
Kneed van de ingrediënten voor de bodem een soepel deeg. Dit kan in de keukenmachine, maar gaat ook prima met de hand. Meng dan de ingrediënten in een kom en kneed op het aanrecht tot het deeg soepel aanvoelt. Bestuif een bakblik met wat bloem en maak een grote of twee kleinere bodems van het deeg. Druk het wat uit,, maar niet teveel; de bodem mag wat dik zijn. Laat het een half uurtje rijzen,

Bak in een steelpannetje de knoflook op laag vuur in wat olijfolie. Doe er de tomatenblokjes bij en laat het geheel zachtjes inkoken. Hierdoor wordt de smaak intenser en wordt de tomatensaus wat dikker. Voeg er na een kwartiertje de Italiaanse kruiden en zout en peper aan toe en laat nog even doorkoken.
Fruit in een andere koekenpan de uienringen in een scheutje olijfolie tot ze lichtbruin zijn. Voeg de ansjovisfilets toe en laat ze ‘meesmelten’.
Strijk de tomatensaus over de bodems en verdeel er vervolgens de uienringen over. Daarna afmaken met zwarte olijven en de blokjes kaas. Sprenkel er tot slot nog wat olijfolie overheen.

Bak de sfincione in ongeveer twintig minuten en serveer ze direct. Bellissimo!  

Reacties