column Lisette, 24 april 2013




Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding



Het is pas 2,5 week geleden dat ik examen deed. Maar ik vind nu al, dat ik te lang op de uitslag moet wachten! Sommige dagen schieten de vragen door mijn hoofd en slaat de twijfel toe… verschrikkelijk dat wachten. Deze week zal ik als oefening, een intakegesprek met mijn zusje doen. Er kwam al iemand van de belastingdienst langs om mij te informeren. Moet ik mij nog verdiepen in een programma om een website te maken en zal ik een administratie moeten opzetten. Een vriendin heeft een logo ontworpen, dus ik kan ook nadenken over kaartjes en briefpapier. Tussendoor heb ik ook nog wat leuke ideeën voor kraampakketjes, luiertaarten en t-shirt bedrukkingen.

Er moet ook gewerkt worden in de tuin. Deze week heb ik courgettezaadjes in potjes gezet, ze staan nu onder glas, in het grondkasje. Ze kunnen nog niet in de volle grond, eerst kweek je de zaadjes op. Opkweken hoeft niet perse onder glas, dat kan ook makkelijk in de vensterbank (op een zonnige plek).

Wanneer je de plant in de volle grond zet, zorg dan voor een warme en zonnige plaats. Het verplanten kan vanaf 20 mei, niet eerder want de plant is erg gevoelig voor (nacht)vorst. Om de vruchten te beschermen, dek je de grond af met stro. Om te zorgen dat de vruchten niet gaan rotten, geef je het water tussen de planten, aan de voet van de plant. Als het veel regent is de kans op rotte vruchten groter.

Ik plant de groene courgette, maar er zijn veel varianten: donkergroene, lichtgroene, met strepen, zonder strepen, gele, witte en bolvormige. Je kan met de courgette veel verschillende gerechten bereiden. Mijn favoriet is courgettesoep, maar je kunt ze ook koken, stomen, roerbakken, bakken, frituren, grillen of in een salade verwerken. In toko’s zijn vaak ook de bloemen van de plant te krijgen, hier kan je ook diverse gerechten mee klaar maken.

Courgette bevat vitamine A, C, Calcium, ijzer en foliumzuur. Deze groente bevat veel vocht, hij bestaat voor zeker 90% uit water. Ze zijn 1 week houdbaar op een koele plaats, maar liever niet in de koelkast.

Als het tijd is om de vrucht te oogsten, doe je dit als ze 15 á 20 cm lang zijn. Als je het steeltje aan de vrucht lang houdt, blijft de vrucht langer houdbaar. Wanneer je de courgettes regelmatig oogst, zal de plant blijven doorgroeien en zullen er steeds nieuwe bloemen en vruchten aan groeien. Wacht je te lang met oogsten, dan zal het één grote vrucht worden met een taaie schil. Oogst de vrucht met een scherp mes of haal hem met een draaibeweging van de plant.

Heb je geen ‘zin’ om een plantje op te kweken, kijk dan eens in een tuincentrum (na 20 mei). Een courgette doet het ook goed in een ruime pot!

Tot volgende week…


Reacties