Italiaanse brioche


Een luchtig en licht zoet broodje….
Enkele dagen geleden kondigde ik dit recept op Facebook al aan. Het recept van deze Italiaanse brioche kreeg ik van Francesca. Samen met een vriendin volgde zij eens de workshop desembrood bakken bij mij thuis. Haar vriendin heeft vorig jaar de kookwedstrijd gewonnen met het recept van spezzatino in umido con polenta (Italiaanse stoofschotel met polenta).

Siciliaanse brioche?
Vandaag dus een brood van Francesca… Het recept doet sterk denken aan een Siciliaanse brioche. Op Sicilië vullen ze een dergelijk broodje met ijs (dat is geen broodje aap). Schijnt heel normaal te zijn. Net zoals wij een hoorntje vullen. Dus wil je het eten zoals op Sicilië…. vul het dan met ijs. Maar Francesca eet de lichtzoete broodjes met nutella, jam, etc. Ik maak ze voor het paasontbijt. Foto’s volgen uiteraard…

Met gist…
Het recept is gemaakt met desem, maar wil je het maken met gist? Neem dan 15 gram gedroogde gist en plaats alles na het mengen 12 uur in de koelkast. Kneed het gerezen deeg door en geef dan de definitieve vorm aan het deeg en laat op kamertemperatuur afgedekt rijzen tot dubbele grootte. Volg verder het recept voor het afbakken.

Varieer met…
Varieer door vanillearoma, saffraan of citroen- of sinaasappelschil door het deeg te kneden. Ik ben sinds kort aan het experimenteren met zoete sinaasappelolie. Een theelepel door het deeg, lijkt me heel lekker. Vervang de helft van de bloem met volkorenmeel. Ik zag ook een (Italiaans) recept waar 2 eetlepels honing en marsala (zoete kruidige wijn) door het deeg werden gemengd. Francesca vermeldt geen zout in het recept, maar ik ga het wel gebruiken!




Italiaanse/Siciliaanse brioche

Voor 24 stuks (kleine broodjes)

Benodigdheden: 
  • 250g rijpe desem
  • 250g manitoba bloem (bloem met hoge gluten gehalte, ik gebruik bloem om brood te bakken)
  • 250g doppio zero bloem (geraffineerde bloem voor cakes enz., volgens mij vergelijkbaar met de patent bloem van de supermarkt)
  • 180g suiker (ik neem 170 gr. oersuiker en scheut honing)
  • 2 eieren
  • 80g roomboter
  • 5 gram zout
  • 200 ml. melk
  • losgeklopt ei voor bestrijken 
Bereiding:

Meng eerst de moeder met de melk, voeg daarna de eieren en de gesmolten boter, zout en suiker toe en als laatste de bloem (van tevoren met elkaar gemengd). Maak een bal en laat afgedekt ca. 3 uur rijzen. 

Het is vrij kleverig deeg, dus zorg voor bebloemde handen en werkvlak. Bestrooi het plakkerige deeg met wat bloem en maak een rol. Verdeel dit met een mes of deegkrabber in 24 stukjes. Vorm je een bol met klein bolletje erop, hou dan deeg apart hiervoor. Rol ronde bolletjes/broodjes (de grootte van kleine krentenbolletjes) of andere vormen (croissant-achtig, gevlochten, of zoals de afbeelding met een ‘tuppo’ etc.). 

Bestrooi licht met bloem en dek af met een schone theedoek. Laat op de ovenplaat in een koele ruimte (niet de koelkast) de hele nacht rijzen. Houd ivm rijzen van de broodjes, rekening met afstand tussen de broodjes. Met de hoeveelheden van dit recept kun je twee platen vullen. De volgende ochtend de bloem eraf halen met een klein kwastje en na het bestrijken met ei, 20 minuten afbakken op 180 graden C. en klaar! Grotere broodjes hebben wat langere baktijd nodig. Wil je ze even bewaren, vries ze dan in.

Reacties

Unknown zei…
Ik ben veel op Sicilië geweest en deze brioche met ijs is een geweldige combinatie!!! Je lepels het ijs met het kleine bolletje uit de grote bol. Ze smeren het ijs met een spatel in je bolletje. Super handig aan dit bolletje is dat ie het gesmolten ijs opzuigt en dan hou je een lekker zompig koel ijsbroodje over nadat je je ijs eruit hebt gegeten. Het is een flinke hap dus genoeg als lunch. Ik ben heeeel blij met dit recept want ik kan deze broodjes nergens vonden en wil absoluut mijn favo italiaanse ijs hierop eten!!