Desembrood met pompoenpitten en lijnzaad


Brood met pompoenpitten en lijnzaad
Mijn moederdeeg voor het bakken van desembrood overleefde de zomervakantie van 2011 niet. Met het moederdeeg wat ik daarna tot leven wekte, bak ik bijna wekelijks brood. Ik vind het lekker om lijnzaad en pompoenpitten door het brood te kneden.

Lijnzaad is een wonderzaadje!
Lijnzaad komt van de vlasplant en heeft interessante eigenschappen. Doordat het hoge gehaltes aan fyto-oestrogenen (plantaardige oestrogeen) bevat, kan het worden gebruikt bij overgangsklachten.

lijnzaad
Moeilijke stoelgang
Ook schijnt het eten van lijnzaad te helpen bij darmklachten zoals moeilijke stoelgang. Dan is het wel belangrijk daarbij voldoende vocht te nuttigen. Het zaad kan dan uitzetten en de buitenzijde van het zaad wordt slijmig. De uitgezette zaadjes zorgen voor vulling van de darm (wat goed is voor spanning op de darmwand) en het slijm zorgt voor doorvoer van de darminhoud. Neem heel of gekneusd zaad en geen gemalen zaad, dan krijg je een optimale werking in de darmen en niet in de maag. Het zaad kan worden toegevoegd aan yoghurt, sauzen, etc.

Paar kilo's afvallen?
Gemalen zaad (in combinatie met vocht) kan helpen om af te vallen. Het door vocht uitgezette zaad zorgt voor een vol gevoel. Lijnzaad heeft ook nog eens een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren.

Meer informatie over lijnzaad(olie)
Kijk eens op de volgende links voor meer informatie over lijnzaad(olie) en toepassingen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/39605-lijnzaad-voedsel-en-medicijn.html
http://www.wagnersyndrome.eu/nl_behandelingen_files/lijnzaad.pdf
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=532&cod=530&page=9

pompoenpitten
Pompoenpitten héél gezond en lekker
Pompoenpitten zijn rijk aan magnesium, zink, ijzer, essentiële vetzuren, aminozuren en vitamines. Een handje droog geroosterde pompoenpitten uit de koekenpan met een drupje olie en een snufje zout is een ideale snack. Ook lekker door salades.

Vormen van het brood
Nét in de oven....op de boretti pizzasteen
Op de foto links het brood nét in de oven. Ik spuit het altijd in met een plantenspuit. Dit brood heb ik heel simpel gevormd door een lap te vormen en het op te rollen. Het brood wordt even luchtig en lekker als het andere opgespannen brood. Dit brood vorm ik als een rond brood en breng goed op spanning (zie filmpje helemaal onder aan mijn blog, hoe je een brood kan opspannen). Maar het laatste 'gespannen' brood wordt wel véél hoger!

De 'opgespannen' gebakken bol

Doorsnede van het opgerolde brood
Desembrood met pompoenpitten en lijnzaad

Recept voor 2 grote broden

Benodigdheden:

  • 1 kilo bloem (of half volkoren tarwemeel en half bloem, neem dan iets meer water)
  • 350 gram rijpe desem
  • 14 gram zout
  • 600 ml. lauwwarm water
  • 75 gram pompoenpitten
  • 75 gram lijnzaad

Bereiding:

Ik begin meestal 2 dagen van te voren met het rijpen van mijn moederdeeg. Als het moederdeeg op temperatuur is gekomen voeg ik 2 à 3 keer per dag een paar lepels bloem en water toe. Uiteindelijk weeg ik 350 gram af en ga aan de slag met mijn rijpe desem. Maar je kunt ook in één keer de bloem toevoegen aan het moederdeeg om het te laten rijpen. Mijn desem heeft ca. 5 à 6 uur nodig om te rijpen. Vaak laat ik het 's nachts rijpen en start de volgende ochtend met het vormen van het deeg.

Op oudere blogs kun je alles lezen over het maken van moederdeeg, rijpe desem en kneden van deeg. Onderaan de blog staan enkele filmpjes over het opspannen van het deeg, zodat een mooi brood wordt gevormd.

Meng de bloem met het desem, zout, alle pitten en zaden en water. Kneed ca. 12 minuten en zet het ruim 2 uur afgedekt weg op een warme plek (ik plaats het in de oven op gistrijsstand). Vorm twee broden en laat nog ruim een uur rijzen. Het is goed als je een natte vinger drukt in het deeg en het deeg langzaam terugveert en een klein deukje achterlaat.

Oven voorverwarmen (broodstand of hetelucht) op 220 graden C. Evt. beetje bloem erover strooien, brood insnijden, op plaat met bakpapier (dan plakt het niet vast) eerst 15 minuten bakken op 220 graden C., daarna nog ca. 40 minuten op 190 graden C.

Door enkele minuten nadat het brood in de oven staat, met een plantenspuit water over het deeg te spuiten, wordt korstvorming uitgesteld en kan het brood wat meer rijzen. Het brood krijgt wel een wat dunnere korst. Gaar brood klinkt hol als je klopt op de onderzijde van het brood.

Reacties