Focaccia van desemdeeg (met film kneden) en laatste oogst salie van 2010

Nog even voor de nachtvorst, in mijn kruidentuintje wat saliebladeren geoogst en ingevroren. Ik gebruik graag salie in gerechten met bijvoorbeeld peulvruchten, kip, varkensvlees, lam, tomatengerechten, sauzen/ragouts, stoofgerechten, etc. Gebruik niet teveel van dit kruid, want het overheerst snel.  De verse salieblaadjes zijn ook goed te frituren. Dat levert een heerlijk kruidig en krokant blaadje op. Heerlijk bij ravioli of tortellini. Ook mijn dochter vindt het lekker. Verhit voor deze krokante blaadjes een beetje olijfolie in een antiaanbakpan en bak de droge blaadjes tot ze donkerder worden. Laat op keukenpapier afkoelen.

Mijn salieplant komt van een voormalige volkstuin uit Nieuw-Vennep. Op de kleigrond was het een knoert van een plant geworden en die wilde ik graag meenemen naar onze nieuwe tuin. Alles wat ik in die grond zaaide werd erg groot. Ik heb pastinaken gezaaid in het voorjaar en in het najaar geoogst. Ze werden prachtig en groot….. maar ik weet nu dat de smaak van pastinaken mij niet kan bekoren! Vele kilo’s pastinaken zijn toen naar de kinderboerderij gegaan…. de geiten vonden het allang best! 

Ik heb op die volkstuin dubbele goudsbloemen gezaaid, ze groeiden als kool! Ze hadden het zo naar hun zin, met een breed ondergronds wortelgestel, dat ik ze niet uitgeroeid kreeg. Van gewenst fel oranje bloempje naar ongewenst onkruid. De salie heeft het in mijn huidige tuin ook naar zijn zin en naast de lekkere aromatische bladeren krijgt de plant ook prachtige blauwe bloemen waar veel bijen en hommels op af komen.

Inmiddels bak ik al weer wekenlang ons desembrood (er komt geen brood van de supermarkt meer in). Gisteren heb ik op basis van desem een focaccia gebakken. Dat is een heerlijk, hartig en knapperig brood geworden! Ik had nog wat rode uienmengsel over van de tartelletes met rode uien en Bettine blanc die ik onlangs weer eens had gemaakt. 

Doordat het een vrij smeuïg mengsel is, blijft de ui zacht en verbrandt niet snel. Gebruik als topping over de focaccia alles wat je maar lekker lijkt, want van alles is mogelijk:  gewoon met olijfolie en sappige (pittige) olijven, grof zeezout, verse rozemarijn tot (gare) uienringen, paprika, kaas, knoflook, oregano, salie, rode peperringen, tonijn, spekjes, gedroogde tomaatjes, etc. Het deeg kan ook nog worden gemengd met allerlei kruiderijen.

Deze focaccia is lekker bij een kom soep, bij de borrel, onderdeel van een buffet, barbecue, fondue, etc. Zie voor meer tips over het vormen van een moederdeeg om desembrood te kunnen bakken, de blogs over desembrood.

desem focaccia
Focaccia van desem 
(ga naar desembroodbakjezelf voor een video van dit recept)

Benodigdheden:

Voor het deeg:
200 gram desem
300 gram (bio)bloem
3 eetlepels olijfolie extra vierge
½ el. zout
Voor de topping:
150 gram olijven
enkele takjes verse rozemarijn
een portie zacht gestoofde uienringen, van 1 grote ui of 2 middelgrote uien (bereiding zie recept tartelletes met rode uien)
extra olijfolie
grof zeezout

Bereiding,


Zie onderstaand filmpje voor het kneedproces. Het deeg is nu nog soepel, de volgende dag is het iets plakkeriger geworden.




Start de avond ervoor met het deeg. Meng de desem met bloem, zout en olijfolie en zoveel koud water dat een niet plakkerig en soepel deeg ontstaat. Kneed een paar minuten door en laat het deeg met een cellofaantje over de kom, een hele nacht op kamertemperatuur staan. De volgende (mid)dag als het deeg flink is gerezen, het deeg plat drukken en met de hand uitdrukken tot een platte pannenkoek. Ca. 1,5 uur laten rijzen met een cellofaan erover. Met de vingers kuiltjes in het deeg drukken en besprenkelen met olijfolie, zeezout, uien, grof gesneden rozemarijn  en olijven erover verdelen. In ca. 40 minuten, midden in de voorverhitte oven op 190 graden C. bakken.

Reacties

Gabriella zei…
Het ziet er lekker uit!!!
Irene kookt zei…
Gabriella,

Sterker nog.... de focaccia smaakt nog lekkerder dan hij er uit ziet!
Bedankt voor je leuke reactie.

Irene
Unknown zei…
Vandaag jouw foccacia gemaakt met zuurdesem en zongedroogde tomaatjes, Italiaanse kruiden en gekarameliseerde uien erop, was echt heerlijk krokant! Bedankt voor het recept, zeker voor herhaling vatbaar!