Mosselen met kruidenboterdip



Afgelopen zaterdag in de Volkskrant
Lekkere recepten scheur of knip ik direct uit de krant, anders komt het er niet meer van en vergeet ik het. Dit is een heerlijk (en simpel) recept van gekookte mosselen met een kruidige knoflookboter.

Zo maak je het
Ik plukte 10 gram kruiden in tuin: salie, tijm en milde oregano (marjolein). Dat hakte ik fijn met drie tenen knoflook. Kook de mosselen in de basis van even gefruite mosselgroenten met veel zwarte peper, zoals prei, wortel, ui en selderij of peterselie en 3 dl. witte wijn (of bier, water kan ook). Ik laat de kook twee keer opkomen, schep de mosselen na de eerste keer om.

Voor de kruidenboter smelt ik 150 gram gezouten roomboter (ja het is geen slank gerecht, maar wel ontzettend lekker) en schep het witte eiwitdeel eraf tot de boter helder is. Hou rekening dat deze boter kan spatten, leg er een deksel op. Aan de hete boter voeg je de gehakte knoflookkruiden toe en dan begint het te ruiken naar een Zuid-Frans restaurant en weet je dat het goed gaat komen! Laat het even zachtjes doorpruttelen en schenk het dan in kleine kommetjes om je mosselen en brood in te dopen.

Als je wilt variëren dan kun je bijvoorbeeld een chilipeper toevoegen.

Reacties