Groenten uit het kasje + doperwtenplanten in een pot

Links: doperwtenpeulen, midden boven: tomaten,
rechtsboven en onder: komkommers.
Even een update van de groenten in de tuin
Begin mei gingen alle groenten de grond in! Maar niet in de volle grond. Nee in grote potten. De foto's zijn vandaag genomen en zoals je ziet hebben de doperwten, komkommer en tomaten het naar hun zin. Af en toe zet ik het kasje open zodat de bestuiving een handje wordt geholpen door bijen en zweefvliegen.

De komkommers uit de tuin van mijn opa
Ik ben wel heel benieuwd hoe de komkommers zich gaan vormen. Want als je mijn pot ziet, dan is die niet zo heel groot. Terwijl mijn opa op zijn volkstuin altijd komkommers teelde onder glas in platte bakken. Daar had hij ook de ruimte voor. Die tuin dat was de lust en leven van mijn opa. Er lag ook een grote composthoop te dampen. Af en toe schepte hij die om en zag je dikke wormen die zich tegoed deden aan de half vergane plantenresten. In het vroege voorjaar hielp mijn vader weleens met het spitten van de groentebedden. Ook ging er een portie bloedmeel door de aarde.

Mijn opa en oma leven nu niet meer...
Naast groenten en fruit had mijn opa ook veel bloemen en een mooi grasveldje. Mijn oma zag ik nooit bezig in de tuin, zij verwerkte alle groenten die in de tuin groeide. Zorgde dat de andijvie en boontjes werden gekookt en ingevroren. Even terug naar het gladgeschoren grasveldje... mijn moeder vertelde dat hij liever niet had dat er over het gras gelopen werd. Tot op hoge leeftijd fietste mijn opa naar zijn tuin. Later werd dat er eentje met een hulpmotor. Toch is hij 'maar' 74 geworden. Hij was diabetes type 1, dat zal niet geholpen hebben. Zowel mijn oma en opa zijn inmiddels overleden. Mijn oma is 96 geworden. Misschien wel omdat zij een gezonde levenstijl had met veel groente?

Reacties