Groenten op de barbecue



Meer groenten eten en een bescheiden portie (rood)vlees
Als we de voedingsadviezen opvolgen, dan eten we niet zoveel rood vlees. We kiezen het liefst voor gevogelte of vis. En een ruime portie groente. Zo'n 200 gram per dag. Maar meer mag ook :)

Programma Broodje Gezond
Wekelijks schotelt het programma ons interessante onderwerpen voor. Zij onderzoeken stellingen zoals 'krijg je van vlees kanker?' en 'is sap is net zo slecht als cola?'. Ik schreef er al over op mijn facebookpagina, zie hieronder.



Niet alleen vlees op de bbq
Ben je gek! Je kunt met groenten op de barbecue alle kanten op. Vorige week roosterde ik in een speciale pan diverse grof gesneden groenten. Sjalotjes, paprika, courgette, venkel en radijsjes. Die werden zonder toevoeging boven de kooltjes (boven het rooster) gaar en bruin geroosterd. Daarna ging door de gloeiend hete groenten een tuinkruidendressing. Die kun je samenstellen naar eigen idee en voorraad. Ik plukte munt, oregano, knoflookblad, rozemarijn en basilicum. Daarna hakte ik het fijn en mengde er balsamico, rode wijnazijn, gemalen gedroogde knoflook en peper en zout door.

Lekker om als bijgerecht te eten, bij vlees of vis. Of bij een vegetarisch spiesje. Die maak je heel gemakkelijk door stukjes sojaworst op spiesjes te rijgen. Wissel de worst af met stukken courgette, mais (kolf 15 minuten koken, in stukken snijden), paprika en ui. Enkele minuten om en om roosteren op de bbq.

Reacties