Kip uit de römertopf met pikante pinda marinade


Kip uit de römertopf met pittige pinda marinade
Het is nu officieel herfst! Die begon eigenlijk al begin september… Dus begon het herfstgevoel bij mij al eerder te kriebelen. Voor mij is dat het eten van verse vijgen met serranoham, olijfolie en balscamico met een mooi glas rode Italiaanse wijn. Stukje (desem)brood erbij. Kaarsen aan en de verwarming kan nog even uit blijven want de haard kan de koude nog verdrijven. Op zaterdagmiddag nog even in de al laagstaande zon in de tuin genieten van de laatste warmte. En vooruit kijken naar mijn kippetje die straks in de römertopf in de oven gaat.

Natuurlijk kies ik voor een biologisch of scharrelkip
Want behalve de smaak kan ik het niet maken om zo’n zielige plofkip te eten. Er staan op mijn blog al meerdere römertopf recepten. De gerechten die in de kleipot worden gebakken zijn namelijk altijd erg lekker. Zo’n kip blijft lekker mals. En van het braadvocht en soms de vulling maak je heel snel een smakelijke saus. Lekker bij de kip!

Een nieuw idee
Voor dit recept kreeg ik ineens het idee om een soort pittige satékip te maken. Maar dan een hele kip en gebakken in de römertopf. Maar je kunt het ook gewoon in de oven bakken. Of in een braadzak. Vooraf maakte ik een pittige dikke marinade van pindakaas, verse gemberwortel, knoflook, ketjap, sojasaus, kokosmelk, laos en verse chilipeper. Zoals altijd smeerde ik dit mengsel ónder de huid van de kip. Voorzichtig om de huid intact te laten. Als je het onder het kippenvel smeert, dan blijft de kip heel mals en proef je de smaak van de marinade heel goed terug in het kippenvlees.

Minder pikant voor kinderen
Voor mijn dochter maakte ik een beetje marinade zonder de chili. Een poot smeerde ik onder het vel in met dit mengsel. Even goed onthouden of het links of rechts is… Zodoende at zij ook lekker.

Kip uit de römertopf met pikante pindamarinade

Benodigdheden:
  • Een biologische of scharrelkip van ca. 1,4 kilo
  • 1 blik à 400 gram kokosmelk
  • Verse koriander
  • 1 römertopf, 20 minuten weken in koud water
  • Voor de marinade:
  • 100 gram pindakaas
  • Stukje geschilde verse gemberwortel van een paar centimeter, geraspt
  • Stukje geschilde verse laos van een paar centimeter (uit de toko), geraspt
  • 5 tenen knoflook, geperst
  • 1 fijngehakte chilipeper, of meer naar smaak, meestal geldt hoe kleiner hoe heter
  • 2 el. à 15 ml. zoete ketjap (manis)
  • 2 el. à 15 ml. lichte sojasaus
  • 2 el. à 15 ml. kokosmelk
Bereiding:

Maak in de keukenmachine of vijzel een gladde marinade van de ingrediënten. Smeer de marinade onder het kippenvel en vergeet de poten niet. Je houdt wat marinade over. Zet eventueel het vel goed vast met enkele cocktailprikkers. Schenk de resterende kokosmelk in de waterverzadigde römertopf en roer de resterende marinade erdoor. Plaats de kip met de poten naar boven (niet opgebonden) in de römertopf en plaats de deksel erop. Zet in een koude oven op 240 graden C. (boven en onderwarmte).

Na een half uur de temperatuur verlagen tot 200 graden C. Dan nog een uur bakken tot de kip gaar is.
Haal de kip uit de römertopf (bijvoorbeeld met een grote vleesvork) en zorg dat je al het vocht opvangt in de römertopf. Wikkel de kip in aluminiumfolie. Schenk het braadvocht in een pannetje. Ligt er een laag kippenvet op? Haal dat er af met een lepel. Laat het braadvocht inkoken tot het een mooie dikke saus is. Dat duurt ongeveer 5 minuten.

Lekker met (zilvervlies)rijst en als groenten snijbonen gemengd met verse mais. Serveer de saus apart bij de kip. Schenk wel alvast een beetje over elke portie en bestrooi met wat fijngesneden korianderblad.

Reacties