Groentetaartjes met kikkererwtenmeel en amandelmeel (dus zonder tarwe!)


Groentetaartjes met kikkererwtenmeel en amandelmeel
Vandaag verschijnt mijn laatste recept op Irene kookt. Anderhalf jaar heb ik met veel plezier recepten gedeeld met de lezers van Irene kookt. Nu is het weer tijd voor nieuwe dingen. Wat dat is, weet ik nog niet, maar ...... ik zal blijven koken en vooral bakken. Ik wens iedereen heel veel kook- en bakplezier!

En voor deze laatste keer laat ik graag zien dat je i.p.v. tarwemeel ook vaak andere soorten meel kunt gebruiken. Zoals bijvoorbeeld amandelmeel (heel fijn gemalen amandelen). Het gebruik van amandelmeel zie je al regelmatig terug in recepten. Minder bekend is het gebruik van andere soorten noten. Ook walnoten of pecannoten kun je prima malen en toepassen als ‘meel’.

De afgelopen week maakte ik een zoete taart met gemalen hazelnoten. Een groot succes!
En vandaag maakte ik hartige taartjes met amandelmeel én kikkererwtenmeel. Maar je kunt ook havermeel en quinoameel gebruiken. Kortom: varieer en combineer en experimenteer tot je de lekkerste combinaties te pakken hebt.

Ik maakte vier taartjes in kleine briochevormpjes met een doorsnee van 10 cm.
  • 4 eieren
  • 125 gram amandelmeel
  • 100 gram kikkererwtenmeel
  • Zout en peper
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden C.
  2. Klop de eieren los met het zout.
  3. Voeg de beide meelsoorten en de peper toe en roer goed door.
  4. De massa wordt stevig.
  5. Vet de vormpjes royaal in met boter.
  6. Verdeel de deegmassa over de vormpjes.
  7. Druk met de achterkant van een lepel het deeg in de vormpjes, zodat de vormpjes goed bekleed worden. 
  8. Bak de taartjes in de hete oven in ongeveer 20 minuten goudgeel en knapperig.

Maak ondertussen de vulling.
Ook daarmee kan natuurlijk naar wens gevarieerd worden.

Ik maakte de volgende vulling:
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • ½ venkelknol, in stukjes gesneden,
  • 3 stengels bleekselderij, in plakjes gesneden
  • ½ prei, in halve ringen gesneden
  • 2 tomaten, in plakjes gesneden
  • Geraspte pittige kaas
  • Scheutje olijfolie
  • Peper en zout
  1. Doe een scheut olijfolie in een hete koekenpan en fruit hierin de gesnipperde ui.
  2. Voeg knoflook, venkelknol, en bleekselderij toe en laat een paar minuten meebakken. 
  3. Voeg tot slot de prei toe en bak nog even mee.
  4. Haal de taartjes uit de oven als ze stevig aanvoelen; verleng eventueel de baktijd.
  5. Vul de taartjes met het groentemengsel. Als er groente over is, kan dit als garnering worden gebruikt.
  6. Leg op elk taartje 1 of 2 plakjes tomaat en bestrooi met geraspte kaas.
  7. Zet nog ongeveer 5 minuten in de hete oven.
Eet smakelijk!

Maak van elke maaltijd én van elk gerecht een feest en laat je inspireren door Irene kookt!

Reacties