Kruukplaetjes - koekjes uit de koekenpan


Kruukplaetjes
Een recept van mijn geboortegrond dit keer. Een heerlijk koekje en makkelijk om te maken. Kruukplaetjes heten ze en het is een typisch streekgerechtje van Goeree-Overflakkee. Het bijzondere van dit koekje is dat je het niet in de oven bakt maar in de koekenpan. Waarschijnlijk werden ze vroeger op de kachel gebakken, in de tijd dat nog maar weinig mensen op Goeree-Overflakkee een oven hadden, kon men zo toch zelf wat lekkers bakken.
streekgerechten
Zoals met veel streekgerechten is er veel discussie over het recept en de preciese samenstelling. Bij kruukplaetjes is dat ook zo. Ik maak ze hier met kaneel, maar er wordt ook wel speculaaskruid gebruikt en soms ook het lokaal bekende ‘rommelkruid’.
ijzerkoekjes
Overigens kwam ik veel later in mijn leven, toen ik ging werken in Vlaardingen, weer nagenoeg hetzelfde koekje tegen. In Vlaardingen heten ze ijzerkoekjes, ze worden daar op een speciale ijzeren (vandaar de naam) plaat gebakken waardoor ze een kenmerkend ruitjespatroon krijgen.
bakken met kinderen
Wil je een keertje een makkelijk, maar toch bijzonder koekjesrecept uitproberen, iets dat ook met kinderen erg leuk is om te maken en waar ze zeker van zullen smullen dan zijn de kruukplaetjes echt een aanrader!

nog meer koekjesrecepten op dit blog
Voor ongeveer 30 kruukplaetjes heb je het volgende nodig: 
  • 500 gr. bloem
  • 250 gr. lichtbruine basterdsuiker
  • 250 gr. zachte roomboter
  • 1 ei
  • (in het oorspronkelijke recept wordt een half kopje melk gebruikt, maar een eitje vind ik lekkerder)
  • 2 á 3 theelepels kaneel (naar smaak)
  • snufje zout 

Meng alle ingrediënten in een mengkom en kneed er snel een bal van. Leg dit in de koelkast en laat het minimaal een uur rijpen.

Ik maak er dan twee rollen van en snij ze in plakjes van ongeveer 1 ½ cm., maar je kunt er ook balletjes van maken die je vervolgens platdrukt.

Verwarm een droge koekenpan en bak een paar koekjes tegelijk aan. Ze worden zachter en het omkeren moet je voorzichtig doen, anders kunnen ze uit elkaar vallen. Ik vind het handig om dat met een kaasschaaf te doen, maar pas op met beschadigingen aan de pan.


Bak ze allemaal en laat ze goed afkoelen. Bewaar ze in een koektrommel, ze zijn het lekkerst als je ze een dagje laat staan, maar dat kan soms best lastig zijn…

Reacties