Maaltijdvissoep met rouille


zoeken naar het recept van snelle vissoep…
Ken je dat: je hebt ooit een gerecht gegeten en ineens herinner je de smaak weer en ga je op zoek naar het recept. In mijn garage staan kratten met stapels bewaarde Tip culinairs, Delicious, Elle Koken en allerhandes. Dus ik neem zittend op een Ikea kabouterkrukje een voor een alles door en leg tegelijkertijd vele leuke recepten apart voor later… 
Uiteindelijk vond ik dus mijn recept in een hele oude Tip van 1985. Dat is inmiddels wel 30 jaar geleden!

een verrukkelijke vissoep…
Het recept van deze maaltijdvissoep is heel gemakkelijk, maar smaakt echt bijzonder lekker. In de oorspronkelijke Tip stond het vermeld als snelle maaltijd voor twee. Maar je kunt het heel eenvoudig voor 4 personen maken of 8. Gewoon de hoeveelheden verdubbelen… Vorige week aten een oom en tante van mijn man mee en zij hadden het over: ‘een mooie soep’.

variëren kan…
Door mosselen in de soep mee te koken tot de schelpen openstaan. Grote garnalen te nemen en dan even mee te koken of door verse vissoorten te nemen. Denk eraan om stevige witvis te kiezen. Zalm is bijvoorbeeld niet zo geschikt. In de zomer kun je lekker verse zongerijpte tomaten nemen. Een scheutje Pernod (sterke anijsdrank) erdoor kan ook een bijzondere twist geven. Of een greepje venkelzaad meestoven…

rouille erbij…
Het zal ook rond 1985 zijn geweest dat ik in Agde, Zuid Frankrijk mijn eerste bouillabaisse at. Een heerlijke visbouillon met hele gekookte vissen er apart bij geserveerd. Lekkerder heb ik het nooit meer gegeten. Met een verrukkelijke rouille en knoflookcroutons erbij. Enfin ook die kruidige rouille heb ik nooit meer zo lekker gegeten. De rouille roer je door de soep. De croutons ook. Er zijn verschillende soorten rouille. Deze rouille wordt gemaakt van zelfgemaakte gekruide mayonaise. Wij aten het met stukjes stokbrood en smeerden de rouille op het brood.

Maaltijdvissoep

recept voor 2 personen.

Benodigdheden: (attentie: 1 tl. = 5 ml)
  • Soep:
  • 200 gram gepelde roze garnalen, kort gewassen
  • 1 pak diepvries koolvis, laat half ontdooien
  • 2 el. olijfolie
  • 1 teentje knofkook, uit de knijper
  • 1 lang stuk sinaasappelschil (zonder het wit) (ik nam mandarijn)
  • 2 dl. droge witte wijn
  • 2 dl. water
  • 1 blik gepelde tomaten
  • 1 blikje tomatenpuree van 70 gram
  • 1 kruiden/groentebouillontablet
  • 2 laurierblaadjes
  • ½ tl. cayennepeper (of piment Espelette of andere gemalen chilipoeder)
  • 1 tl. kerriepoeder
  • 1 bosje verse platte peterselie of diepvries, fijngehakt
  • Rouille:
  • 3 eierdooiers, op kamertemperatuur
  • ca. 2 dl. neutrale olie zoals arachide/zonnebloemolie
  • ½ dl. olijfolie
  • tl. mosterd
  • zout/peper
  • scheutje witte wijnazijn
  • enkele saffraandraadjes of mespunt poeder
  • ¼ tl. paprikapoeder zoet/edelsüss
  • ¼ tl. pittige chilipoeder (ik had nog wat Piment Espelette die ik ooit kocht in Frankrijk)
  • 1 teentje knoflook, maak het fijn tot een puree
Bereiding:

Snijd de halfbevroren vis in stukken. Verhit de olie en bak de vis en knoflook even mee. Voeg hier aan toe: wijn, water, tomaten, tomatenpuree, bouillontablet, laurierblaadjes, kerrie, cayennepeper en sinaasappelschil. Breng aan de kook en laat zonder deksel een kwartiertje zachtjes koken. Op het laatste moment de garnalen en de peterselie erdoor roeren. Klaar!

De rouille: maak een dik papje van de paprikapoeder, chili en saffraan, zodat de smaken loskomen. Je maakt dan een mayonaise door de eidooiers (dat zijn er best veel, maar dat geeft een lekkere rijke smaak) even los te roeren met de mosterd. Ik nam een mengbeker met de staafmixer (een mixer of garde gaat natuurlijk ook) en voegde telkens weer een straaltje olie toe en mixte telkens tot de olie helemaal was opgenomen (geëmulgeerd) door de eidooiers. Als je een mooi gebonden mayonaise hebt, dan roer je er een scheut azijn, het kruidenpapje, de knoflookpuree, paar draaien verse peper en wat zout toe. Proef of er nog kruiderij door moet. Laat de smaken nu enkele uren in de koelkast ontwikkelen.



Reacties

Anoniem zei…
Ik gebruik het recept ook al jaren. Kon t vandaag niet vinden maar wist wel dat het tomaten vissoep heet uit 1985. Aan jou beschrijving te zien heb ik het zelf helemaal veranderd. Ik gebruik een zakje tomatencreme soep van Knorr, gooi er een handje rijst in en verse prei en tomaten. Garnalen en verse kabeljauw tegenwoordig.
Geen idee hoe ik dit van het recept heb kunnen maken. Maar blijft hoe dan ook lekker :)