De enige échte bitterkoekjes... van Liesbeth


BITTERKOEKJES
Ik vind het heerlijk om te koken, maar bakken is echt mijn passie.
Dat is ook te zien aan mijn recepten: de “bakrecepten” zijn in de meerderheid. Brood bakken doe ik een paar keer per week. Allerlei soorten: desembrood, brood met gist, klein brood en luxe brood. Verder bak ik vaak “wat lekkers voor bij de koffie of thee”, zoals ontbijtkoek, banket, taart en koekjes.

Mijn moeder kocht vroeger wekelijks bij onze plaatselijke banketbakker. En ik vind het leuk om de “smaken van vroeger” zoveel mogelijk te laten herleven. Zo heb ik een aantal pogingen ondernomen om hét bitterkoekje te bakken. En dan was het de bedoeling om een koekje te bakken, dat naast de goede smaak ook die heerlijke knapperige buitenkant en zachte, licht-taaie binnenkant zou hebben.

En dat is gelukt!
  • 200 gram witte amandelen, fijngemalen
  • 5 druppels bittere amandelessence
  • 200 gram witte basterdsuiker
  • 2 eiwitten
  • 2 eetlepels koud water
  1. Meng alle ingrediënten goed en schep het beslag in een spuitzak met een gladde spuitmond van ongeveer 1 cm doorsnede.
  2. Spuit “dopjes” op een met bakpapier beklede bakplaat van ongeveer 3 cm doorsnede.
  3. Maak een theedoek nat, wring de doek ook weer uit, zodat de doek niet te nat is.
  4. Vouw de doek een paar keer dubbel, zodat de doek 4 keer breder is dan de lengte.
  5. Trek de doek strak in de breedte en sla met de doek de “dopjes” deeg plat: op deze manier ontstaan tijdens het bakken de kenmerkende barstjes in het deeg.
  6. Bak de bitterkoekjes in ongeveer 12 minuten goudbruin en gaar, in een voorverwarmde oven van 185 graden C.
  7. Haal de bakplaat uit de oven en leg gelijk het bakpapier met de koekjes op het koude aanrecht. Haal vervolgens direct de koekjes van het bakpapier af en leg ondersteboven op een taartrooster om af te koelen.
Mmmmm, neem er tenminste twee tegelijk bij een kopje koffie of thee!

Reacties

oh dat is leuk om te proberen (nostalgie, ik bracht ze altijd voor mijn oma mee)