Worstenbroodjes met chutney & variaties met worst


Borrelhapje, bij de soep of gewoon in het weekend…
Voor 2e Kerstdag maakte mijn man een Boeuf Wellington! Dat kan hij heel goed en hij volgt dan een recept van Gordon Ramsey. Het vlees bestellen we bij okvlees.nl. En dat is meer dan ok! Want het is biologisch vlees en je hebt ruime keuze. Wij kozen voor ossenhaas. Omdat mijn man moeite heeft om kleine plakjes bladerdeeg netjes tot een plak te rollen, nam hij zo’n grote rol van Tante Fanny. Dat is gemaakt van plantaardige ingrediënten. En dat proef je ook. Want ik hou erg van de smaak van roomboter. Dus die miste ik wel in de Boeuf. Mijn man koop altijd groot in… dus er lag nóg een rol in de koelkast als back-up als het fout ging of toch tekort kwam.

appelchutney, snelle versie
Die rol lag er een week later nog. Dus verzon ik deze kleine broodjes. Ze zijn gevuld met biologische chipolataworstjes van AH (de runderversie). Mijn kasten puilen uit van de zelfgemaakte chutney. Vooral veel appelchutney. Dus die heb ik gebruikt. Maar als je zelf geen chutney hebt, dan kun je ook mangochutney uit de winkel gebruiken. Of zelf snel een mengseltje koken voor eenmalig gebruik.

Dan kook je een appel in dobbelstenen, een handje rozijnen, 2 sjalotten, een kaneelstokje, 1 tl. gemberpoeder, 1 tl. zout, 2 el. bruine suiker en 1 dl. witte wijnazijn tot het ingekookt is en een druppel op een schoteltje niet uitvloeit maar dik en gelatineus is. Af laten koelen.

worst over?
De stukjes worst die je over hebt, kun je in de oven meegaren. Ik prikte er gemberbolletjes (op suikersiroop) op en serveerde dat ook als borrelhapje. Je kan de rauwe stukjes worst ook in een plakje pancetta of ontbijtspek wikkelen en goudbruin en knapperig bakken in een koekenpan. Daar kun je ook gember op prikken. Of een stukje perzik (bijv. uit blik), sappige peer of verse vijg. Lekker als fruitig smaakelement.

Worstenbroodjes met chutney

voor ca. 12 broodjes

Benodigdheden:
  • 1 rol bladerdeeg à 270 gram van Tante Fanny
  • 1 schaaltje chipolataworstjes rund biologisch van AH, in stukjes van 3 cm. (je houdt wat worst over)
  • enkele eetlepels (appel)chutney (of gekochte mangochutney)
  • losgeklopt ei
  • schaaltje water en kwast voor bevochtigen
  • 50 gram geraspte belegen kaas
Bereiding:

Verwarm de oven voor tot 200 graden C. Verdeel de bladerdeeg in 12 lapjes van gelijke grootte. Leg een stukje rauwe worst op een zijde, verdeel er een volle theelepel chutney over. Bestrijk de randen met water en vouw dicht. Neem een vork en druk de randen aan. Bestrijk met het ei en bestrooi met geraspte kaas. Plaats in de oven en bak 20-25 minuten tot het bladerdeeg goudgeel is en de worstjes gaar. Smaakt lekker als borrelhapje en combineert goed met een glaasje port. Bij de soep of gewoon zomaar…

Reacties