Column Lisette, 31 december 2014

Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - 
creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - 
groentetuintje - voeding - sport

Van Blokker naar Enkhuizen, langs Medemblik en naar Lutjebroek. Een kastje uit Hoorn en een tafel uit een dorp verder. Ik sprokkel van alles bij elkaar en marktplaats spit ik door op zoek naar leuke koopjes. Per januari bereid ik mijn praktijk uit naar een locatie in de binnenstad! Hier kan ik ook de individuele trajecten gaan doen en er is een grote ruimte waar ik een groepscursus kan gaan geven!

Vanaf januari start ik ook een groepscursus in samenwerking met een sport- dansstudio. Ideaal natuurlijk, ik doe het voeding- en weeg gedeelte en daarna lekker wat calorieën verbranden!

Ook zal ik op de dinsdagavonden nog bij de sportschool zitten, om te wegen en advies te geven. Dus druk bezette avonden komen er aan, maar wel heel erg leuk! Ik geniet er echt van als mensen zich in een traject bewust worden van gewoonten en veranderingen in gang kunnen zetten. Super leuk als je een groepje mensen bewust kan maken!

Laatste dag van 2014, we gaan oliebollen bakken! Het lijkt moeilijker dan het is… het is misschien meer de geur van oliebollenolie in huis dat tegen staat. Zet de frituurpan in de schuur of buiten, of de afzuigkap op de hoogste stand.

Je hebt niet veel nodig om oliebollen te bakken: bloem, gist, melk, een theelepel zout en natuurlijk olie om in te bakken. Dit kan zonnebloemolie zijn of frituurolie. Voor gevulde oliebollen heb je nog krenten en rozijnen nodig.

Verwarm ½ liter melk tot handwarm. Meng 500 g bloem met 1 theelepel zout en 1 zakje gedroogde gist. Schenk langzaam de warme melk erbij en roer met een houtenlepel of met een mixer met deeghaken tot een glad beslag. Als je gevulde oliebollen wilt maken, bijvoorbeeld met rozijnen, moet je nu de vulling toevoegen. Je kunt in deze hoeveelheid deeg ongeveer 300 gram vulling verwerken.  Dek de kom af met een vochtige doek en zet de kom op een warme plek. Laat het deeg 1 uur rijzen. Je kunt hiervan 15 tot 20 oliebollen bakken. 

Verwarm zonnebloemolie of frituurolie tot 180° C. Dompel een ijsboltang of lepel even in de hete olie en schep hiermee een bolletje uit het gerezen deeg. En laat de bol voorzichtig in de olie glijden. Het deeg zakt naar beneden, maar komt als het gaar wordt bovendrijven. Bak zo 4-5 oliebollen tegelijk. Een oliebol is in ca. 8 minuten gaar en mooi bruin. Draai de bollen halverwege om met een vork of schuimspaan. Laat de bollen uitlekken op keukenpapier voordat je ze op een schaal legt. Bestrooi ze voor serveren eventueel met een beetje poedersuiker.


Ik wil iedereen een hele fijne jaarwisseling wensen en een mooi en liefdevol 2015!

Tot de volgende keer…

Reacties