Quiche Lorraine: 'Bij Jaap'


Quiche Lorraine
De vorige keer had ik een recept van een hartige taart uit een splinternieuw en trendy kookboek. Ik wil even blijven bij de hartige taarten, want daar ben ik een echte liefhebber van, maar deze keer komt het recept (althans de basis) uit één van de eerste kookboeken die ik ooit bezat. Of eigenlijk is het niet eens een kookboek; het is een tijdschriftje: de Tip. En dan een special over hartige taarten uit september 1988. Ik moest nog veel leren in die tijd en niet alleen op het gebied van koken. Maar dit tijdschriftje, en ik bewaar het nog steeds goed, heeft me enorm geholpen om te gaan koken en vooral ook om eens iets te durven proberen. Daar leer je uiteindelijk het meeste van.
klassieke hartige taart
Er staan een aantal mooie en bruikbare recepten in. Deze meest klassieke hartige taart: Quiche Lorraine is toch wel de mooiste. Ik maak ‘m alweer jaren en ik heb eigenlijk nooit de behoefte gehad om er iets aan te veranderen of aan toe te voegen. Juist de eenvoud maakt deze taart tot een echte en terechte klassieker.
Voor deze Quiche Lorraine heb je het volgende nodig: 
  • 175 gr. bloem
  • zout
  • 75 gr. koude boter
  • 175 gr. bacon in plakken
  • 200 gr. Emmentaler in plakken
  • (dit is het enige ingrediënt waar ik wel eens mee varieer; goede belegen boerenkaas of Leerdammer gatenkaas kunnen ook prima).
  • 1/8 l. slagroom
  • 4 eieren
  • ½ theelepel paprikapoeder
  • vers gemalen peper 
Vorm:
Verwarm de oven voor tot 200 graden C. Vet een lage taartvorm met een doorsnede van 24 cm. in met wat boter en bestrooi de vorm met wat bloem.

Deeg:
Doe 150 gr. bloem, een snufje zout en de koude boter in een kom. Snij nu met twee messen de boter zo klein mogelijk. Doe er dan 4 eetlepels koud water bij en kneed het snel tot een samenhangend deeg en laat dit met plastic folie een half uurtje in de koelkast opstijven.

Vorm bekleden:
Bestrooi het aanrecht met een handjevol bloem en rol het deeg met een deegroller uit tot een een ronde lap die ongeveer twee centimeter groter is dan de bakvorm. Bekleed hiermee de vorm en prik met een vork een paar gaatjes in de bodem.

Deegvorm vullen:
Verdeel de plakken kaas en bacon om en om over de taartbodem. Klop de eieren met de slagroom en paprikapoeder los en giet dit mengsel over de kaas en bacon.

Bakken:
Zet de taart in het midden van de oven en laat hem in 50 minuten gaar en mooi goudbruin bakken.

Snij de Quiche uit de oven in mooie punten. Heerlijk met een glaasje wijn en een mooie salade.

Reacties