colum Lisette, 12 november 2014

Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - 
creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - 
groentetuintje - voeding - sport

Elf november is de dag… ♪ … daar lopen we door de straat, het is droog en niet te koud. Stijn en Anna hebben veel plezier. Veel buren zeggen: “neem maar twee snoepjes hoor”. Het is zo rustig in de straat en anders raken ze de snoepjes toch niet kwijt. Vorig jaar was ik er nog zo trots op dat ze soms een mandarijn kozen i.p.v. een snoepreepje… maar die tijd is nu wel voorbij!

Volgende week is Anna jarig, ze gaat nu af en toe naar school voor een ‘wenochtendje’. Nu heb ik opeens twee grote kinderen, straks zitten ze beiden op school! Ik moet wel toegeven dat ik echt geen ochtendmens ben. Dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen. Wat ben ik jaloers op mensen die na het horen van hun wekker direct hun bed uitstappen. Ik ‘snooze’ veel te vaak, tot ik te laat ben en we verschrikkelijk moeten haasten.

Om wat rust te creëren, maak ik meestal de broodjes voor Stijn en voor mij de avond van te voren al klaar. Ja, inderdaad… die drie minuten die ik daar mee win, geven mij zoveel rust! Nu las ik van de week een stukje over een moeder, zij maakte op zondag vijf rugzakjes met brood klaar en bewaarde deze in de vriezer. Zo had ze voor elke dag de lunch klaar…

Wat een geweldig idee! Maar ik zie mij niet niet vijf… en voor twee kinderen dus 10… rugzakjes in de vriezer bewaren. Ik ga wel iets anders testen. Door brood te beleggen en in een zakje in te vriezen. Is een boterham met kaas daarna nog smakelijk? Of kaas met plakjes tomaat? Is een boterham met jam ook nog lekker en wat gebeurd er als je alfalfa op een boterham met kaas invriest?  Ik kom er op terug, als ik het getest heb.

Een makkelijk broodje van spelt

Ik kwam een recept tegen van een super simpel brood. In een uur en vijf minuten klaar, inclusief kneden, rijzen en bakken!

Het brood is lekker luchtig, binnenkort probeer ik er ook eens een stokbroodje van te maken.

Dit heb je nodig:
500gr speltbloem (of gewoon bloem)
2 tl zeezout (of gejodeerd zout)
1 tl baking soda
400 ml karnemelk

Zo maak je het:
Verwarm de oven voor op 230 graden C.
Zeef de bloem, zeezout en baking soda in een ruime kom. Maak een kuiltje en giet hier de karnemelk in. Meng alles met je handen door elkaar, tot je een deegbal hebt. Leg deze op het aanrecht (bestrooien met wat bloem). Kneed het deeg een paar minuten en leg het vervolgens op bakpapier op een bakplaat. Snijd met een scherp mes een kruis in het midden van de deegbal. Bak het brood 15 minuten in een oven op 230 graden C. Hierna zet je de oven op 200 graden C. en bakt het brood nog ongeveer 30 minuten, tot het goudbruin is. Als je klopt op de onderkant van het brood en het klinkt hol, dan is je brood klaar!


Tot de volgende keer!

Reacties