Rabarbertaart van heel luchtig beslag zonder boter, van Liesbeth


Rabarbertaart van heel luchtig beslag zonder boter!
Ik kan het niet laten: ik heb weer een taart gebakken. Er lagen nog een paar stengels rabarber in de koelkast en daar wilde ik graag een taart van bakken. Maar dan wel een luchtige taart, zonder boter in het beslag. Jaren geleden had ik een recept uit de krant geknipt van een biscuitbeslag. Nu maak ik vaak biscuitbeslag (zie elders op de blog: “Oranje Voetbaltaart”), maar bij dit beslag worden de dooiers en eiwitten apart geklopt.

De rabarber sneed ik in kleine stukjes en deed ik rauw in de ronde bakvorm (van 26 cm doorsnee). De vorm heb ik van te voren ingevet met roomboter en over de bodem van de vorm verdeelde ik een aantal lepels suiker en kleine klontjes roomboter. Op deze manier gaart de rabarber tijdens het bakken in een heel klein laagje karamel. Heerlijk dat licht zure met het zoete van de karamel en het beslag.

Erbij serveerde ik aardbeiencoulis.
  • 6 stengels rabarber
  • 4 (of 6) eetlepels rietsuiker
  • 2 (of 3) eetlepels roomboter
  • 4 eidooiers
  • 100 gram suiker
  • 20 gram vanillesuiker
  • 4 eiwitten
  • Mespuntje zout
  • 65 gram bloem
  • 45 gram maïzena
rabarber verdelen over de bodem...
Was de rabarberstengels en maak ze droog. Snijd in kleine stukjes. Vet een ronde vorm van ongeveer 26 cm doorsnee in met roomboter en verdeel de eetlepels rietsuiker en roomboter over de bodem. Gebruik naar eigen behoefte 4 of 6 eetlepels rietsuiker of 2 of 3 eetlepels roomboter. Verdeel nu de in stukjes gesneden rabarber over de bodem.

de luchtige bodem...
Meng suiker met vanillesuiker. Klop de eidooiers met de helft van het suikermengsel tot een luchtige lichtgele crème. Maak een kom en de garde van de mixer of keukenmachine vetvrij met een paar druppeltjes citroensap. Klop in deze vetvrije kom de eiwitten met het zout stijf en voeg tijdens het kloppen geleidelijk de andere helft van het suikermengsel toe. Klop de eiwitten niet té stijf. Als het te “vlokkerig” wordt kan het niet meer goed gemengd worden met de andere ingrediënten. Spatel voorzichtig het eidooiermengsel door de stijfgeklopte eiwitten.

Zeef bloem en maïzena en schep voorzichtig door de luchtige eiermassa. Schep het beslag in de vorm op de rabarber. Strijk de bovenkant glad. Bak de taart lichtbruin en gaar in een voorverwarmde oven van 165 graden C. in ongeveer 50 minuten. Doe het eerste halfuur de oven niet open anders stort de taart in.

afwerken en coulis maken...

Keer de taart zodra hij uit de oven komt zodat de rabarber bovenop de taart komt te liggen.
Laat afkoelen en serveer de taart met slagroom en/of aardbeiencoulis (aardbeien wassen en in stukjes snijden en pureren met een beetje citroensap en witte basterdsuiker of poedersuiker naar smaak).

Reacties