column Lisette, 6 augustus 2014

bissara maken...


Lisette
vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

Het was een heerlijk weekendje weg… met weinig slaap omdat er op elke vierkante meter zeker vijftien muggen zaten. Omdat er een stapelbed stond en niet Anna d’r vertrouwde roze bedje. En omdat het ganglicht niet aan kon met de slaapkamerdeur open, want dan had je nog meer last van eerder genoemde insecten. Een weekendje met veel vriendjes en vriendinnetjes, kindjes, veel muggen, veel bbq’s, kampvuurtjes en zo af en toe een lekker drankje.

Als we weer terug zijn gaan we langs de brouwmarkt, een winkel voor o.a. bierbrouw benodigdheden. Jelle heeft wat nodig om zijn volgende brouwseltje te kunnen maken, maar helaas is dat niet voorradig. Ik kom daarentegen met een mand vol spulletjes naar buiten. Waaronder een voedseldroger, die ik gelijk bij thuiskomst in gebruik neem!

De droger heeft 3 droog plateaus, die ik direct vol leg met groenten en fruit. Op laag één leg ik doormidden gesneden cherry tomaatjes. Laag twee is voor appelplakjes en laag drie voor schijfjes ananas. Ik droog ook nog stukjes perzik, champignons en banaan. Ook maak ik fruitleer, dit doe ik door moes te maken van appel, peer en aardbeien. Deze moes smeer ik uit op een ovenpapiertje (met een gat in het midden geknipt, om de lucht doorheen te laten gaan). Na 7 uur heb ik een heerlijk zoete gedroogde fruitplak, die ik vervolgens in stukjes knip. Deze fruitleer heeft echt wat weg van snoepjes, het smaakt zoet, is een beetje taai. De kinderen smullen er echt van.

Van een Marokkaanse collega krijg ik een recept van Marokkaanse bissara. Een heerlijke spread (zoals hummus) met spliterwten. Het recept bevat: spliterwten, ui, knoflook, olijfolie, zout, peper, komijn, paprikapoeder. De ui en knoflook bak je tot ze glazig zijn, dan meng je ze met een staafmixer door gekookte spliterwten en voeg olie toe tot je de gewenste dikte hebt. Vervolgens voeg je de kruiden toe. Ik ben soms een luie kok en heb in plaats van spliterwten een potje doperwten gebruikt. Het was heerlijk! Later heb ik hem nogmaals gemaakt maar de doperwten vervangen voor kikkererwten. Het lijkt op hummus maar dan lekkerder en ook nog makkelijker. In hummus gebruik je ook nog sesampasta (tahin).


Tot de volgende keer!

Reacties