Column Lisette, 23 juli 2014


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

Tractus iliotibialis frictiesyndroom… ook wel runners knee genoemd. Dat is de blessure die ik van het vele trainen overhield. Ik twijfel wel een klein beetje aan deze diagnose, want na ruim twee weken rust is de pijn er niet minder op geworden… Nog even afwachten en dan maar weer aan de bel trekken, want ik wil weer wat (sportiefs) doen!

Pure zelfgemaakte raketijsjes

De zomervakantie gaat met heerlijke temperaturen van start, hoog zomer dus wij vinden het hier hoog tijd voor ijsjes. Ik lees de ingrediëntenlijst op het pak raketijsjes, en dit mag je gerust een lijst noemen: “water, suiker, glucose-fructosestroop, stabilisator (johannesbroodpitmeel), voedingszuur (citroenzuur), natuurlijke kleurstoffen (bietenrood, paprika-extract, beta-caroteen, curcumine), natuurlijke aroma's”. Een suikerbommetje en achter ‘’natuurlijke aroma’s’’ zet ik ook mijn vraagtekens. Bij de Hema halen we een raket ijsvormpje voor €1,50. We fietsen langs een appelboer en halen peren en een bakje aardbeien.

De appels en peren schil ik, ontdoe ik van klokhuis en zet ik met een beetje water op een laag vuurtje. De aardbeien doe ik ook in een pannetje en laat ik even koken. Met een staafmixer mix ik de aardbeien, appels en peren fijn. Ook pureer ik een paar bananen, de appels en peren voeg ik samen in één pannetje. Als alles is afgekoeld vul ik de ijsvormpjes, als eerste de aardbeien en dit gaat heel even in de vriezer. Dan schep ik er een laagje appel / peer in en als laatst een laagje banaan. De volgende dag hebben we heerlijke ijsjes met de pure ingrediënten: aardbeien, appel, peer en banaan.

Pindarepen (voor grote mensen)

Voor mijzelf wil ik ook een lekker recept uit proberen. Op internet vond ik een recept van pindarepen. Hiervoor heb je nodig: 125gr (ongezouten) pinda’s, 2 eetlepels honing, 3 eetlepels kokosolie, 80gr pure chocolade (zo puur mogelijk, je hebt ook pure chocolade zonder suiker), een snufje zeezout.

Zo maak je het: in een koekenpan rooster je de pinda’s, blijf schudden wanneer ze verkleuren. Hak de pinda’s op een plank met een groot mes, in grove stukjes. Voeg een flinke snuf zeezout toe. Verwarm een eetlepel kokosolie en de honing en roer het door elkaar. Hier voeg je de pinda’s aan toe en roer alles goed door elkaar. Bekleed een bakblik, of klein ovenschaaltje, met bakpapier. Verdeel hier het pindamengsel over en druk het goed aan. Zet dit een uur in de koelkast. Smelt (na een uur) de chocolade en 2 eetlepels kokosolie au bain marie (in een kom boven rustig kokend water) en verdeel dit over het pindamengsel. Schud en tik het schaaltje, zodat de chocola goed verdeeld is en tussen de pinda’s loopt. Zet dit 1 ½ uur in de koelkast en snijd het daarna in de gewenste maat. Het beste kan je ze bewaren in de koelkast, in een luchtdicht bakje. Pas wel op… ze zijn verslavend lekker!



Tot de volgende keer…

Reacties