Kip met oesterzwammen en bacon

Oesterzwammen
Grappig hoe bepaalde zaken soms ineens samenkomen. Al jaren was dit recept ergens in mijn hersenkronkels opgeslagen. Ik kon alleen mijn notities met ingrediënten niet meer vinden. Niet dat het zo vreselijk belangrijk is, want ik had het ook opnieuw kunnen koken. Maar daar kwam ik nooit aan toe blijkbaar.

Verdamp alcohol bij het koken?
Het recept is gebaseerd op een gerecht van Nigella Lawson. Zij knalt er een hele fles Riesling tegenaan. Dat vond ik wat teveel van het goede. Zeker omdat mijn dochter mee-eet. En het is een fabel dat alle alcolhol verdampt bij het koken. Na een uur sudderen is nog ¼ van de alcohol aanwezig in een gerecht. Na 2,5 uur is dat 5% geworden. Met een kwartiertje sudderen rest er nog 40% (toch bijna de helft van de alcohol).

Oesterzwammen en koffiedik
Op het moment dat ik mijn aantekeningen weer terug vond, stuurde een studente mij via Facebook een bericht over een bijzonder initiatief. Samen met andere studenten wil zij duurzame oesterzwammen  telen op koffiedik. Ze gebruiken dus koffiedik en creëren een kringloop in het voedselsysteem, waarbij er niet langer een afvalstroom aanwezig is. Binnenkort volgt er een website: zwamlokaal.nl. Mijn bijdrage is ondermeer dit recept.

Gestoofde kip met oesterzwammen en bacon

gerecht voor 4 personen

Benodigdheden:

  • (biologische) kippendelen (ik nam 4 drumsticks en 4 kipdijfilets)
  • 150 gram bacon, in reepjes
  • 400 gram oesterzwammen of 250 gram kastanjechampignon en 150 gram oesterzwammen
  • 1 grote prei, in ringen
  • 300 ml. Elzasserwijn (Riesling, Pinot Blanc)
  • ca. 200 ml. water
  • 3 laurierbladen
  • 2 tenen knoflook
  • enkele eetlepels gehakte dille (liefst vers)
  • olie voor bakken
  • zout/peper
  • 200 ml. room (of roomculinair)

Bereiding:

Bak de bacon in een beetje olie tot het knapperige randjes heeft. Wrijf de kipdelen in met zout en peper. Bak de preiringen even met de bacon mee en voeg dan alle ingrediënten toe, behalve de dille. Laat 30-40 minuten zachtjes pruttelen. Roer de room erdoor en de dille. Eet met pasta en bijv. gestoomde broccoli.

Reacties