Column Lisette, 19 maart 2014


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

De raapstelen komen al boven de grond. We hebben ze laatst onder glas gezaaid en met dit heerlijke lentezonnetje doen ze het erg goed! Raapstelen hebben een pittige smaak, ze zijn rijk aan mineralen, vitamine C en ijzer. Het is een nitraatrijke groente net als andijvie, radijs, selderij, paksoi, Chinese kool, postelein, bieten, kool, venkel, waterkers en spinazie. Het beste is om niet meer dan 2x per week nitraatrijke groenten te eten. Combineer een nitraatrijke groente niet met vis (schelp- en schaaldieren, zalm en makreel kan wel). Door de eiwitten in combinatie met nitriet ontstaan er schadelijke stoffen.

Raapstelen verwerk je het liefst zo snel mogelijk na het oogsten. Ze zijn lekker in een stamppot, roergebakken, in een salade of op een boterham met kaas.
Heb je geen tuin dan doen ze het ook erg goed in een pot!

Het is nu ook tijd om verschillende groenten te zaaien, zoals paprika, tomaten, komkommers, sla, radijsjes en wortels. Ook deze kan je in een pot zaaien, zodat je er ook van kan genieten als je een klein tuintje of balkonnetje hebt.

Tussen de bedrijven door ben ik ook nog druk aan het sporten. De ‘totalbody / bokstraining op vrijdag, als het thuisfront het toelaat op donderdag bootcamptraining, oefeningen thuis, rondje hardlopen en ik wil nog met een andere bootcamptraining meedoen. De cursus bootcampinstructeur zou half maart van start gaan, maar dat bleek in Tilburg te zijn. Aangezien dat zo’n twee uur rijden is (enkele reis), lijkt mij dat niet verstandig. Als het na een zware bootcamp- of totalbody training maar 10 minuten rijden van mijn huis, heb ik soms al moeite met de terugreis.

In juni kan ik de cursus volgen in Leiden, dat is een stuk dichter bij huis. En zo heb ik nog even tijd om in vorm te komen. Als bootcampinstructeur, moet je jezelf natuurlijk wel goed kunnen opdrukken… nog even oefenen dus.

Tot de volgende keer!


Reacties