Liesbeth: golden syrup en appelmuffins met golden syrup






In 6 stappen naar golden syrup

Golden syrup (blanke stroop) 
Ik zie regelmatig een recept voorbij komen waarin golden syrup verwerkt is.
Tot voor kort was de syrup bij diverse supermarkten vrij makkelijk verkrijgbaar. Maar toen het ineens uit het assortiment verdween ben ik het zelf gaan maken. Het is heel leuk om te doen en veel goedkoper dan de gekochte versie. Ik heb deze keer witte kandijsuiker gebruikt, maar het kan ook goed met rietsuiker.

Zelf gebruik ik het wekelijks, bij het bakken van ons brood. Als er in een recept suiker staat aangegeven, dan neem ik vaak golden syrup. En wordt er honing gebruikt in een (brood)recept, dan vervang ik vaak een deel van de honing door golden syrup.

Voor deze blog ben ik op zoek gegaan naar iets lekkers voor bij de koffie of thee, waarin golden syrup is verwerkt: de appelmuffin. Deze muffin is ook heel geschikt om als toetje te serveren met een bolletje ijs en slagroom. Je kunt met de vulling variëren door bijvoorbeeld ananas te gebruiken. Dat smaakt minstens zo lekker!

Golden Syrup
  • 1 kg witte kandijsuiker
  • 450 ml water
  • 3 el citroensap

Breng in een royale pan de kandijsuiker met het water aan de kook. Zodra de massa kookt het citroensap toevoegen. Vervolgens de stroop op een zacht pitje zachtjes laten koken tot de gewenste dikte. Haal de stroop van het vuur en laat afkoelen. Giet het in schone potten, etiketje erop en klaar. Het kan lang bewaard worden.


Appelmuffins met golden syrup
  • paar eetlepels golden syrup 
  • 2 appels 
  • 110 g witte basterdsuiker
  • 125 g zachte boter 
  • 3 eieren
  • 175 gram bloem, gezeefd
  • 2 tl bakpoeder, gezeefd
  • zout
  • 3 el  melk

Vet een muffinvorm in en bedek de bodempjes met golden syrup. Schil 2 appels en haal met een appelboor de kern eruit. Snijd de appels in plakjes en leg daarna in elk vormpje een plakje appel.
Maak nu het beslag: de basterdsuiker met de zachte boter licht en romig kloppen. Daarna één voor één de eieren toevoegen. Bloem, bakpoeder en zout mengen en rustig door het beslag roeren. Beslag over de vormpjes verdelen en de muffins ongeveer 30 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 180 gaden C. Lekker met een bolletje ijs en slagroom.

Reacties