column van Lisette, 12 februari 2014


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding

Het is nog ruim vier weken voor de cursus bootcamp-instructeur van start gaat. Ik ben goed bezig om in vorm te komen. Op de donderdagen doe ik mee met een bootcamptraining en op de vrijdagen met Total body workout/boksen. De docent geeft heel duidelijk uitleg, ik heb er echt wat aan. Na de trainingen heb ik dagenlang spierpijn, maar ik merk dat ik wel sterker aan het worden ben. Hardlopen houd ik ook al langer vol, ik merk dat mijn spieren en conditie flink vooruit gaan. Voordat ik startte kon ik mij welgeteld nul keer opdrukken. Het lukte gewoon niet om met mijn neus bij de grond te komen. Nu ik bij de bootcamptraining op straat lig en mij moet opdrukken, gaat het al steeds beter. Hiervoor moest ik natuurlijk wel wat oefenen thuis, nadat de spierpijn wat is gezakt. Het is nu zelfs zo erg, dat ik regelmatig op mijn werk in de pauze denk: “nu zou ik me eigenlijk wel even een paar keer op willen drukken… de ramen in mijn leslokaal houden mij nog net tegen!

Echt winterweer is nog niet in aantocht, dus gaan we ook even in de tuin aan de slag. De appelbomen die we vorig jaar plantten worden gesnoeid en verder maken we alles weer een beetje netjes. Ook hangen we wat vetbolletjes op, zodat de vogels daar van kunnen eten. Stijn en Anna staan enthousiast te kijken voor het raam waar de vogeltjes heen en weer vliegen.

Je kunt zelf ook vetbollen maken, dat is heel erg makkelijk en heel leuk om te doen! Je hebt maar twee ingrediënten nodig: frituurvet (zonder toevoegingen of zout) en een zadenmengsel, verhouding 1:1. Je laat het frituurvet al roerend smelten, het mag niet te heet worden dus doe dit op laag vuur. Wanneer al het vet gesmolten is, roer je de zaden er doorheen en laat het mengsel vervolgens afkoelen.

Wij maakten twee versies: we vulden een koffiekopje en staken er toen het bijna gestold was een stokje in. Aan het oortje deden we een lint, zo kon het kopje opgehangen worden en konden de vogeltjes op het stokje zitten. Voor versie twee vulde ik cupcake-vormpjes en smolt ik naast het mengsel frituurvet/zaden, nog een pannetje met alleen frituurvet. Dit liet ik afkoelen en toen het begon te stollen, klopte ik het luchtig met een mixer. Dit deed ik in een slagroomspuitzak en maakte mooie toefjes op de cupcakes. Nog wat rozijntjes op de ‘slagroom’ en deze super leuke vogelvoer-traktaties kunnen zelfs als cadeautjes weggegeven worden!

Tot de volgende keer…

Reacties