Bij Jaap: zeebaars met paddenstoelen en aardappels

Zeebaars met paddenstoelen en aardappels

Ik ben opgegroeid aan zee en nabij een klein vissersdorpje. Vis is mij met de paplepel ingegoten. Figuurlijk dan… En nog steeds ben ik een grote liefhebber van vis. Voor vis is een ingewikkeld recept vaak niet nodig. De meeste vis is het allerlekkerst als het wordt gebakken in een klontje boter. Zonder veel poespas, hooguit een beetje zout en peper en wat citroensap. Alhoewel dat laatste al iets is dat ik pas later leerde kennen, toen ik mijn kleine geboortestadje verruilde voor de grote stad. Daar leerde ik trouwens ook andere vissoorten kennen, dan de gebruikelijk scholletjes, scharretjes en tongetjes waar ik mee opgegroeid ben.
Zeebaars is één van die vissen. Ontzettend lekker, niet goedkoop, maar wel erg de moeite waard. Ik heb voor deze keer een recept met zeebaars uit een wat ouder boek van Jamie Oliver. Ik was eerst wat sceptisch…vis met paddenstoelen? Maar het is een heerlijke combinatie en echt de moeite waard om te maken.







De zeebaars is gekocht op de markt. Ik fileer de vis graag zelf, maar dat is geen must. Vis fileren is wel erg leuk om te doen en minder moeilijk dan het misschien lijkt. En je weet precies welke vis je eet. Een goed scherp en flexibel fileermes is al het halve werk. Voor tips over fileren is de site www.visfileren.nl een echte aanrader trouwens. Er staan veel filmpjes en je krijgt uitleg over het fileren van verschillende vissoorten.

Het recept is voor twee personen en je hebt het volgende nodig:

  • 1 zeebaars, in twee filets met huid
  • 500 gr vastkokende aardappelen, geschild
  • 250 gr gemengde paddenstoelen, in stukken gescheurd en gesneden
  • (ik heb oesterzwammen en kastanjechampignons gebruikt)
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 1 citroen
  • handjevol peterselie, grof gesneden
  • olijfolie
  • boter
  • peper en zout

klaar voor de oven
Verwarm de oven tot 240 graden.
Snij de aardappels in plakjes van ongeveer een halve cm. Besprenkel ze in een kom met wat olijfolie en hussel ze door elkaar. Leg ze plat op een vel bakpapier op een bakblik, strooi er een fijngehakt teentje knoflook overheen, bestrooi ze met zout en (!) peper en bak ze in 15 minuten bijna gaar.
de gebakken aardappels
Verwarm een scheutje olijfolie in een koekenpan, doe er een klont boter bij en bak de paddenstoelen op hoog vuur met de rest van de knoflook. Regelmatig schudden. Als de paddenstoelen gaar zijn en het meeste vocht dat vrijkomt verdampt is, voeg dan het sap van een citroen, de peterselie toe en breng verder op smaak met zout en peper.
Verdeel de aardappels en de paddenstoelen in een ovenschaal, leg de twee zeebaarsfilets er op met de huid naar boven en bak het geheel nog 12 tot 15 minuten in de hete oven tot de vis gaar is.
Eet dit met een lekkere frisse salade.  

Reacties

Anoniem zei…
Ziet er heerlijk uit! Zou ik uw foto+het recept mogen plaatsen op onze website?

Wij zijn een groep studenten die duurzame Oesterzwammen willen gaan telen op koffiedik. Hierbij gebruiken wij dus gebruikte koffiedik en creëren we een kringloop in het voedselsysteem, waarbij er niet langer een afvalstroom aanwezig is. Momenteel zijn we bezig met het maken van een website en hierop wil ik ook graag recepten plaatsen zodat mensen/restaurants geënthousiasmeerd worden om bij ons paddenstoelen af te nemen. Met onze kweek willen we mensen bewust maken van een aantal wereldproblemen: Hoe gaan we de wereldbevolking in de toekomst op een duurzame manier voeden? En: Wat gaan we doen met het afval wat wij produceren?

Ik hoor graag van u.

Groetjes,

Julia