Tiramisu anders

Tiramisu variatie
Dit is een bijzondere en snelle variatie op tiramisu. Zo'n 8 jaar geleden schreef ik het recept op van een tv-kok die het op de Engelse BBC aan het klaarmaken was. Daarna heb ik het op mijn website geplaatst. Inmiddels heb ik deze blog alweer een paar jaar, maar soms kom ik nog weleens een recept van mijn oude site tegen tussen mijn bestanden. En dit recept is absoluut de moeite waard om met jullie te delen! Ook leuk om in individuele glazen coupes of schaaltjes te verdelen.

Tiramisu anders

recept voor 4 personen

Benodigdheden:
  • 500 gram mascarpone di lodi
  • 1/8 liter room
  • 3 eetlepels vanillesuiker
  • 1 pak lange vingers
  • 1 dl. afgekoelde zeer sterke koffie
  • 4 eetlepels amaretto
  • 2 à 3 eetlepels melk
  • 100 gram pure chocolade, raspen of fijne rasp
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • rasp van 1 (onbespoten) sinaasappel (niet het wit)
Bereiding:

Room en vanillesuiker met een handgarde opkloppen tot net stijf. Mascarpone met melk los kloppen. Rasp door mascarpone mengen en met behulp van grote lepel luchtig door slagroom scheppen (vouwen). Middelgrote schaal klaarzetten. Amaretto en koffie mengen en lange vingers door mengsel wentelen. De helft van de benodigde vingers naast elkaar in de schaal schikken zodat de bodem geheel met één laag vingers is bedekt. De helft van het mascarponeroommengsel over de vingers verdelen en gladstrijken. 2/3 van de geraspte chocolade gelijkmatig over de inhoud van de schaal strooien. De laatste laag gedrenkte vingers verdelen over de schaal. De rest van de mascarponeroom en afsluiten door eerst de cacao met een zeefje over de schaal te strooien en als laatste de overgebleven geraspte chocolade. De schaal ca. 5 uur in de koelkast door en door koud laten worden en serveren na een niet te zware maaltijd.

Reacties