Snelle quinoa lunchsalade + informatie over quinoa

Quinoa
Overal lees ik over deze nieuwe ‘superfood’. Terwijl 'iedereen' het blijkbaar al eens gegeten heeft, loop ik achter… Niet dat ik me daar heel druk om maak. Want ik wil dit kookblog niet heel krampachtig bijhouden. Het volgt de seizoenen, mijn leven… De ene keer zit ik vol ideeën, de andere keer gaat het sloom! Het recept van vandaag volgt niet echt het seizoen, maar wel een hype. Over dit graanproduct is al van alles geschreven. 

Je kunt meer te weten komen over quinoa via de volgende links (de laatste link gaat zelfs over het zelf telen van quinoa):

Is quinoa gezond?
Als ik op internet informatie zoek naar bepaalde voedingsmiddelen, dan word ik moe van alle waarschuwingen. Het is ongezond om zuivel (want melk is alleen gezond voor baby's), granen (fytinezuur, gluten), vlees (hormonen, verkeerde vetten, antibiotica, bacteriën), suiker (insulinegehalte bloed, tandbederf), bewerkte voedingsmiddelen (lege voedingsmiddelen zonder vitaminen), gekookte groenten (vitamines zijn eruit gekookt), rauwe groenten (schadelijke saponinen, te belastend voor de darmen), (kweek)vis (vol met kwik, medicijnen en andere verontreinigingen), worst (zout, kleurstoffen en rookzout), soja (hormonen, fytaten), wel alcohol (verslaving, leverziekten), geen alcohol ('dik' bloed), enzovoorts, enzovoorts te eten! HELP! Je kunt geen enkel voedingsmiddel verzinnen of er staan verhalen op internet (ook op mijn blog) van mensen die het aanprijzen. Maar ook verhalen van mensen die het tegendeel beweren. En dat allemaal onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken.

Conclusie
Het is goed om na te denken over het voedsel wat je eet. Maar laat je niet gek maken en gebruik je gezond verstand. Het is volgens mij het beste als je een evenwicht probeert na te streven. Zoals mijn moeder al zei: ‘overal waar te voor staat is niet goed’!

Recept
Mijn recept van vandaag is een snelle en smakelijke quinoasalade. Een prima lunchsalade. Lekker ook om mee te nemen naar het werk (leg sla los op de salade, dan wordt het niet slap). Je kunt de salade naar eigen wens, afhankelijk van het seizoen aanvullen met allerhande zaken zoals komkommer, blokjes gerookte kip, surimi, garnalen, sla (o.a. rucola, bindsla,veldsla), witlof, radijs, mais, sperzie- of snijbonen, bietjes, asperges, citrusvruchten, blokjes appel/mango/ananas, feta, tonijn/makreel/zalm, spinazieblaadjes, blokjes ham, zilveruitjes, augurken, olijven,  broccoli of bloemkoolroosjes, courgette, rauwe of gekookte wortelreepjes, mozzarella, noten, verse kruiden, noem maar op!

Snelle quinoasalade

lunchrecept voor 1 persoon

Benodigdheden:
  • 200 gram koude gekookte quinoa
  • 75 gram (of meer) gehalveerde kerstomaatjes
  • de dressing:
  • 1 el. olijfolie
  • 2 el. azijn of citroen/limoensap
  • ½ tl. zout
  • krap ½ tl. gemalen komijn
  • gemalen peper naar smaak
  • paar druppels tabasco
  • scheutje worcestershiresaus


Klop alle ingrediënten behalve de olie tot het zout is opgelost, voeg daarna de olie toe. Meng de dressing door de quinoa en tomaatjes.

Reacties