Bij Jaap: Tagliatelle met pesto en grote garnalen


Tagliatelle met pesto en grote garnalen

Vorige week was het weer zo ver: ik was jarig! Ik heb een paar mooie cadeautjes gehad, waaronder een mooie Microplane rasp die ik al heel lang wilde hebben.
Via cadeautjes voor mijn verjaardag kwam ik terecht bij een bijzondere verpakking voor een lekker gerecht. En dacht ik aan onderstaand recept dat ik al tijden graag maak. Tagliatelle met pesto en grote garnalen, verpakt in bakpapier en uit de oven direct op je bord. Aan tafel open je het pakketje en komen de heerlijkste geuren tegemoet. Dit recept is ook ideaal voor een leuk en romantisch etentje met z’n tweeën: het is feestelijk, smaakt heerlijk, makkelijk te maken en je staat niet al te lang in de keuken.


Het recept voor de tagliatelle is (uiteraard) voor twee personen en dit is wat je nodig hebt:

250 gr. verse tagliatelle
16 grote (diepvries)garnalen, gepeld en darmkanaal eruit gesneden
1 potje pesto, 90 gr.
twee teentjes knoflook, fijngehakt
olijfolie
zout, peper
1 fles goede droge witte wijn
(2 dl. in het recept, de rest lekker samen opdrinken)
2 vellen bakpapier (40x40 cm. ongeveer)

Verwarm de oven voor op 160 graden C. en ontdooi de garnalen als ze uit de diepvries komen. De garnalen kunnen rauw of gekookt gebruikt worden, dat is niet zo heel belangrijk in dit recept. Het is wel handig als ze al gepeld zijn, hoewel ik zelf een staartje eraan wel erg fijn vind. Kook de tagliatelle in ruim water met zout in 4 minuten bijna gaar. Giet ze af en doe ze terug in pan. Vermeng de pasta met de pesto.



Leg een vel bakpapier op het werkblad en besprenkel het met olijfolie. Schep de helft van de pasta hierop en bestrooi met wat knoflook. Giet een scheut witte wijn over de pasta en leg vervolgens 8 garnalen tegen elkaar aan op de pasta. Vervolgens nog wat van de knoflook en dan zout en peper er overheen malen. 


Maak er een pakketje van (zie bovenstaande foto) en rol de uiteinden op als bij een toffee. Vouw de uiteinden naar beneden en leg de pakketjes op een bakplaat. 

Laat ze in ongeveer 10 tot 15 minuten goed doorwarmen, tot de garnalen gaar zijn. Leg de pakketjes direct uit de oven in een diep bord. Open ze aan tafel en eet de pasta en de garnalen zo uit het bakpapier op. Geniet er van met een glas koude witte wijn erbij. 

 


Reacties