Column Lisette, 18 september 2013



Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding

Na onze vakantie maakte ik van de bieten uit de tuin een heerlijke rode bietensoep.
Ik snap het helemaal als je nu denkt: “rode bietensoep?! Die is gek, dit receptje sla ik even over!” Nou, probeer het maar, want het is echt heerlijk!

Je hebt nodig:
Olijfolie
2 rode uien, fijngesnipperd
5 of 6 rode bieten, in stukken gesneden
4 aardappels in blokjes (ca. 1 cm)
1 liter groentebouillon
Een beetje Griekse yoghurt
100 gram gorgonzola (blauwe schimmelkaas)
Zout en peper

In een soeppan verhit je wat olijfolie, en hierin fruit je de uien lichtbruin. Voeg de bieten, de aardappelblokjes en de bouillon toe. Breng het aan de kook en laat 15-20 minuten zachtjes doorkoken. Haal de soep van het vuur en pureer met een staafmixer. Breng de soep op smaak met zout en peper.

Schep de soep in kommen en schep in iedere kom een eetlepel Griekse yoghurt. Kruimel wat gorgonzola over de soep en genieten maar!!

Een aantal jaar terug, aten wij bij mijn zwager. Toen ik het antwoord hoorde op mijn vraag wat we zouden gaan eten, deed ik veel moeite om mijn gezicht in plooi te houden. Eigenlijk wilde ik een heel vies gezicht trekken… bietensoep… Zo denk ik er nu niet meer over!

Wist je, dat rode biet ook wel ‘kroot’ wordt genoemd? Dat men vroeger het blad als groente at en dat de bieten werden gebruikt als pijnbestrijding, bij hoofd- en kiespijn? Dat bietjes vol antioxidanten zitten?

Tot volgende week!

Reacties