Limoen-munt ananas longdrink, zomerse witte koolsalade, Tips voor 10 weken gezond & alcoholvrij

Mijn streven: in 10 weken naar een gezonder gewicht
De komende tien weken laat ik mijn glaasje(s) wijn staan, ik snoep niet én ik eet zo verantwoord mogelijk. Dat betekent voor mij: ik eet iets om de 3 uur en richt mijzelf op veel groenten en 2 stuks fruit per dag. Daarentegen eet ik minder brood, rijst en pasta. Bij wijze van experiment eet en drink ik veel minder zuivelproducten, en maak ik gebruik van sojamelk en amandelmelk. Als ik thuis ben en trek heb in iets lekkers, dan eet ik een suikervrij dropje (dat is deels met stevia gezoet). Of een paar olijven, een paar rondjes komkommer met wat tapenade of plakje ei (met kerrie en wat zout, evt. toefje halfvolle mayo, bieslook of dragon), een klein zakje kaas snack 'o Jacks (af en toe), een paar augurkjes, een paar plakjes Serranoham, gekookte (bio)achterham (lekker om een gekookt asperge in te rollen, vers of uit blik) of kipfilet. Bij de AH verkopen ze bij de verse vleeswaren regelmatig biologische achterham.

Meten is weten
Als je mijn Facebookpagina weleens leest, dan heb je misschien mijn stukje over het opmeten van taille, dijen, kuiten, heupen, etc. wel gelezen? Daar staan ook de maten waar je aan kan aflezen hoe het met jouw buikvet is gesteld! En de risico's van een dikke buik. Na het meten van mijn taille, ben ik dus gelijk in actie gekomen. Vandaar deze 10-weken... Inmiddels heb ik een keurig tabelletje met mijn maten. Na een week ga ik weer alles opmeten en hoop ik dat de centimeter al wat vriendelijker cijfers aangeeft. Ik heb dat eerder zo gedaan en ik moet zeggen: het is erg motiverend. Want het is leuk om te zien dat je letterlijk en figuurlijk kleiner/slanker wordt.

Mijn ontbijt
Bestaat op doordeweekse dagen uit enkele eetlepels havermout, soja- of amandelmelk, een klein handje gehakte amandelen of hazelnoten, bosbessen, een heel klein handje rozijnen en twee druppels zoete sinaasappelolie, soms wat kaneel. Dit laat ik afgedekt een nacht in de koelkast staan en de volgende ochtend staat mijn ontbijt voor mij klaar! Makkelijk en lekker!  Je kunt de havermout ook koken in sojamelk, af laten koelen en mengen met een paar rozijnen, geraspte appel en kaneel. Dat smaakt echt heel goed. Dan moet je wel van de smaak van pap houden (en dat doe ik). Op zondag eet ik gewoon een gekookt eitje met een zelfgebakken desemboterham, besmeerd met roomboter. 

Ontbijt van (gekookte) havermout met amandelen en bosbessen
Tussendoor
Een klein bakje meloen, appeltje, banaan, straks in de zomer lekker aardbeien, etc.

Mijn lunch
Meestal een salade van groenten die ik over heb gehouden van de vorige dag. Zoals sperziebonen, snijbonen, asperges of broccoli. Aangevuld met bijv. het volgende:  tomaten (kerstomaatjes in de winter), avocado, fijngesneden kool (witte, rode, savooie, Chinese ) komkommer, augurk, ui, verse kruiden, paar olijven, veldsla, wakame (gedroogde laten weken in warm water), taugé of andere spruitgroenten, noten, spinazieblaadjes, little gem, ijsbergsla, rucola, bleekselderij.  Meestal ook iets van (duurzaam gevangen) surimi (AH), gerookte (scharrel)kip (AH), makreel, hard gekookt ei, tonijn, mozzarella, feta, ham. Afhankelijk van de salade een dressing met bijv. mosterd, beetje olijfolie, dragonazijn, peper, zout, worcestershiresaus, paar kruimels suiker (dit is mijn favoriete dressing).

Rondjes komkommer met zongedroogde tomaattapenade en (zelfgekweekte) taugé
Tussendoor
Iets van fruit of groente (kerstomaatje, (snack)komkommer).

Avondeten
Ongeveer ¾ deel van mijn maaltijd bestaat uit groente (rauw, gestoofd, gekookt, gesmoord, gebakken, etc.) De rest uit vlees, gevogelte of vis en aangevuld met een beetje pasta, rijst, of brood (bij salade of soep). Of ik varieer de pasta en rijst met linzen of peulvruchten. Het is ook lekker om een gekookte groente en een kleine salade bij het avondeten te hebben. Lekker gevarieerd. Als ik bak dan neem ik een beetje kokosolie of olijfolie en als het te droog bakt, dan voeg ik wat water toe.

Marineren van vlees en vis
Het is helemaal niet nodig om de marinade  (alleen) op basis van olie te maken. Ik maak vaak een mengseltje van knoflook, verse en gedroogde kruiden, specerijen, zout, peper, worcestershiresaus, tabasco, en maak er een smeuïg mengel van met een beetje water. Ook heel lekker is het om ras el hanoutkruiden te mengen met knoflook en een beetje water, zodat het een nattige pasta wordt. Ideaal voor kip en varkensvlees. Zo’n zelfde marinade kun je ook met kerrie maken. Je zult merken dat het vlees zo veel malser blijft. Zeker op de barbecue. Maar ook in de koekenpan of grilpan.

Geen wijn!
Ik heb mij dus voorgenomen om geen wijn of andere alcoholhoudende drankjes te drinken. Dat is niet zo gemakkelijk met dat mooie weer. Op een zaterdag namiddag in de tuin met een koel glaasje rosé of droge witte wijn…. Maar goed niemand dwingt mij en ik doe het voor mijzelf. Vanmiddag had ik ananassap over en drie mooie muntplanten (bananenmunt, chocolademunt en gewone munt) in de tuin. Met daarbij een paar extra ingrediënten heb ik heel snel een heerlijk zomers drankje gemaakt.

Een zomerse salade
We hadden de barbecue even aangestoken voor wat kipspiesjes. Daarbij maakte ik een gezonde salade van geraspte witte kool. Met stukjes ananas (op eigen sap, niet op suikersiroop) en noten. Met een fruitige en kruidige dressing van sinaasappelsap, komijn, halfvolle mayonaise, zout, peper, worcestershiresaus en tabasco.

Limoen-munt ananas longdrink

Voor  1 (longdrink)glas

Bereiding:

Neem enkele takjes gewassen munt en stamp met bijv. de achterkant van een mes in het glas, tot de blaadjes gekneusd zijn en er smaak vrijkomt. Vul het glas voor de helft met puur ananassap en roer even om. Haal de blaadjes eruit, vul aan met ijskoud bruisend bronwater (zoals Spa rood) en enkele schijfjes limoen.






Zomerse witte kool salade

Bijgerecht voor 4 personen

Benodigdheden:
  • ½ wit kooltje, héél fijn geraspt of geschaafd
  • 4 el. zeer grof gehakte hazelnoten, evt. geroosterd
  • 5 schijven ananas op eigen sap, bewaar het sap voor het bovenstaande drankje
  • dressing:
  • ¾ dl. sinaasappelsap
  • 3 el. halfvolle mayonaise (wij nemen in een ‘bewuste’ periode altijd Zaanse, de smaak van deze halfvolle is echt het lekkerst en heel weinig calorieën, maar échte mayonaise is natuurlijk het allerlekkerst)
  • ½ tl. gemalen komijn
  • mespunt knoflook, uit pers
  • peper, zout, paar druppels worcestershiresaus, tabasco


Bereiding:

Maak een dressing door de ingrediënten goed glad te kloppen. Proef of er nog extra zout bij moet. Anders wordt het zo flauw. Meng met de kool, noten en ananas. Is direct lekker om te eten. Maar kan ook goed afgedekt in de koelkast bewaard worden. De volgende dag wel eerst goed doorscheppen.

Reacties