column Lisette, 10 april 2013



Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding



Zaterdag stap ik in de trein op weg naar mijn examen. Ik lees mijn samenvatting door, de formules herhaal ik en mijn zenuwen probeer ik te onderdrukken. Een bankje verder hoor ik een dame vertellen dat zij straks examen heeft in de Jaarbeurs Utrecht. Als haar medereiziger uit stapt, zie ik haar een dikke studiemap pakken en deze doorbladeren. De trein komt aan in Utrecht en we lopen naar het Beatrixgebouw. 

Voor het examen van start gaat, heb ik afgesproken met een aantal medestudenten. Sinds de praktijkdag een aantal weken terug, hebben we mail/facebook contact. Leuk om even te ‘ontspannen’ voor ons grote moment. Het ezelsbruggetje ADEK, (de vitamines die in vet oplosbaar zijn) komt voorbij. We bespreken verschillende lichaamstypes en de vragen die we verwachten. 

We zijn er klaar voor en het examen komt in zicht. Met de roltrap gaan we naar de 7e verdieping. Daar aangekomen staat het vol met mensen. Er staan twee gigantische rijen voor de toiletten, gelukkig ik ben niet de enige met examenstress!

Als we vervolgens de zaal binnen lopen, schrik ik wel een beetje. De rijen tafels en stoelen uit mijn dromen haalden het niet bij de werkelijkheid. Het is een hele grote ruimte, helemaal gevuld met tafels en stoelen. Daar moet je het nummer zoeken dat op je examenoproep staat. Op het examen mag je absoluut niet je naam schrijven, maar je gebruikt het nummer dat je hebt gekregen. Ik ben nummer 756, ze zullen toch niet bij nummer 1 gestart zijn? 

Voor aanvang, krijg ik een aantal A4’tjes om onder mijn tafelpoot te leggen. Want mijn nummer ligt nou net op een ongelofelijke wiebeltafel! Na exact twee uur heb ik het achter de rug. Er zaten wat onverwachte vragen bij, het zal waarschijnlijk geen cijfer 8 of 9 worden… nu vier weken wachten op de uitslag! Als ik mijn werk heb ingeleverd, kan ik het niet laten om te vragen hoeveel mensen er examen deden; 8 á 900 was het antwoord! 

Als ik na dit massale gebeuren thuis kom, kunnen we heerlijk in de tuin zitten. Met het voorjaarszonnetje is het echt een mooie lentedag. We maken, in de blender, een heerlijke gezonde ‘milkshake’. Heel simpel, yoghurt, twee bevroren bananen en een scheut melk in de blender. Giet het in een glas, rietje er in en genieten maar. Later in de middag krijgen Stijn en Anna beiden nog een halve bevroren banaan als ijsje. Met een papiertje om de onderkant hebben ze een gezond ijsje! 

Tot volgende week!

Reacties