column Lisette, 13 maart 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding
 

In mijn vorige column vroeg ik mij af of mijn waterkoker BPA bevat. Na een telefoontje met de klantenservice van Philips, weet ik dat het inderdaad zo is. Mijn vraag moest wel even ‘’doorgezet’’ worden naar een andere afdeling. Maar uiteindelijk kreeg ik dan toch het bevestigende antwoord.  

Een dag later loop ik door de supermarkt. Als ik langs de aanbiedingen loop, zie ik een toren van dozen met rvs waterkokers! Voor een klein prijsje, dus die neem ik mee. Als ik vervolgens door de Blokker loop, zie ik bewaarbakjes waar groot BPA vrij op staat. Ongemerkt komen we toch heel makkelijk in contact met producten waar BPA in zit. Omdat het voor kinderen vooral slecht is, vind ik het echt te makkelijk om te denken: “ja, dan kunnen we niks meer”, “ach, daar ga je toch niet dood van” of “als het echt zo slecht zou zijn, zou het wel verboden worden”. Het is namelijk in veel landen verboden en het is niet zomaar dat BPA verboden is in babyflesjes. 

Dat fabrikanten het niet op de verpakking hoeven te vermelden, maakt het vermijden ervan niet makkelijk. Het is ongemerkt in mijn waterkoker verwerkt, in kassabonnetjes, in waterflesjes, conservenblikken en zelfs in mijn contactlenzen! Dan is het lastig om te vermijden, maar moet je goed opletten en soms een andere keus maken. Dat kan geen kwaad! 

Vorige week had Jelle een weekje vakantie, het was geen echte vakantie... meer een werkvakantie. Hij is hard aan het werk gegaan, de wc beneden gesloopt (alles eruit, tot de tegels aan toe) en alles weer opgebouwd! Vol trots liet hij mij het wasbakje zien, dat ik zo graag wilde. We schrokken ons rot toen we tijdens het eten een hele harde knal hoorde en luit geklater. Het leek alsof de voordeur met een klap werd opengebroken en er een groep mensen door de gang binnen kwam rennen. Het bleek dat het waterkraantje was afgebroken. Het water spoot als een fontein omhoog!  

Dat leverde een avondje extra werk op… een nieuwe kraan uitzoeken en monteren. Ondanks het extra werk had Jelle nog tijd over om samen de tuin om te spitten. Het groententuintje ziet er bemest en omgespit weer mooi uit. Klaar voor alle nieuwe zaadjes die we binnenkort gaan planten. Nu is het tijd voor worteltjes en de raapstelen zetten we eerst nog even onder glas. We hadden al een mooi hek voor de sperziebonen, maar daarnaast staat nu ook een prachtig hek voor de erwtjes! Ons tuintje is nu helemaal startklaar voor alle planten, zaden en bloemen. 

Kom maar op met die lente!  

Tot volgende week…

Reacties