Naschrift: desembrood bakken en chutney koken (met filmpje!)

 

Wat een verschrikking had ik afgelopen weekend. Ik was een beetje aan het experimenteren op mijn blog, is ineens de hele lay-out naar de knoppen! Enfin uren bezig geweest om het weer in orde te krijgen, maar zoals voorheen gaat het niet meer worden. Misschien ziet de blog er nu wel beter uit... geluk bij een ongeluk.

In aansluiting op de blog over het bakken van desembrood, deel ik vandaag aanvullende ervaringen & foto's van nog mooiere broden....

Inmiddels heb ik broden gebakken met een handje speltmeel erdoor en broden met een handje boekweitmeel. Mmmmm ik ben er toch niet zo van gecharmeerd. Vanavond heb ik één brood met tarwemeel en één brood met volkorenmeel gekneed. Dat gaat morgenochtend de oven in. Ik heb gemerkt dat het deeg van een lekker gebakken brood met een mals kruim en goed gerezen, vrij vochtig en plakkerig is. In eerste instantie heb je de neiging om er meer meel doorheen te kneden, zodat het een mooi soepel deeg wordt, wat niet plakt aan de handen. Dan wordt het brood na het bakken dus een stuk compacter en droger. Nu laat ik het brooddeeg natter en plakt het snel aan de handen, maar dat neem ik op de koop toe! Het hoeft ook niet heel intensief gekneed te worden, is mijn ervaring. Door het eerst met de handen te mengen tot één massa en dan mijn handen schoon te spoelen en vervolgens een beetje olie op het aanrecht en over mijn handen te verdelen, lukt het toch aardig om de deegbal te kneden, zonder dat het overdreven blijft plakken. Mijn ouders zijn trouwens benieuwd naar de resultaten van zuurdesembrood uit de broodbakmachine. Van mij mogen ze gaan experimenteren (met een donatie van mijn moederdeeg), dan kan ik de resultaten op deze blog plaatsen. Ik hou jullie op de hoogte van alle bak vorderingen.

Bij ons langs de weg worden zakjes pruimen verkocht voor een habbekrats. Ik heb 2,5 kilo kunnen bemachtigen en gisteren ben ik de hele middag bezig geweest met meloen-pruimenchutney. Ik heb te weinig geroerd en het is een beetje op de bodem van de pan aangekoekt. Dat is wel zonde.... maar hopelijk proef je het niet, als de chutney eenmaal gerijpt en koud(er) is. Denk er dus aan om echt regelmatig te roeren! Ik heb een filmpje gemaakt van de pruttelende chutney. Het stond zo lekker te sputteren, dat ik de verleiding niet kon weerstaan. Let niet op de bewegende camera. Volgende keer leg ik deze op een vast punt, dan schokt het niet zo!


Ik ben benaderd door een enthousiaste beheerder van de site: http://www.friendsofglass.com/ om een recept te plaatsen. Meeste stemmen gelden...en ik begrijp dat van de top-10 een kookboek in gelimiteerde oplage wordt gemaakt. Hij voelde wel wat voor mijn chutney... maar ik wil eigenlijk een recept van zoet-zure chilipepers plaatsen. Ik ben gek op hete pepers! Maar ik heb het deze week behoorlijk druk en weinig tijd om dit peperrecept op papier te krijgen en uit te proberen. De ingemaakte chilipepers kunnen als basis dienen voor veel lekkere gerechten: op pizza, bij paté, gevuld met roomkaas, door een salade met geroosterde groenten, etc. Het uitgangspunt van deze site is het promoten van glas. In dit geval recepten van gerechten die in glas kunnen worden bewaard. Leuk uitgangspunt....

Reacties