Kabeljauwhaasjes met kappertjessaus (winnend recept van wedstrijd)


Een winnend recept...
Een poosje geleden werd ik benaderd door een receptensite. Of ik enkele recepten wilde plaatsen. Nou dat wilde ik wel doen! Even later heb ik voor een kookwedstrijd een recept geplaatst: kabeljauwhaasjes met kappertjessaus. Hoofdprijs: een wijnproeverij verzorgd door De Wijnbeurs. Wij zijn trouwe klant van de Wijnbeurs, want zij hebben echt lekkere wijnen. Wij bestellen dan gelijk een paar dozen; voor collega’s en familie. Laat ik nou die hoofdprijs winnen!! Gisteren kreeg ik bericht via een mailbericht. Ik voel me vereerd. Ik weet niet hoeveel mensen hebben ingezonden, maar dat maakt het niet minder leuk. Vandaag krijgen jullie de link naar de site en uiteraard de receptuur van het winnende (eigen) recept. In plaats van kabeljauwhaasjes kun je ook andere (wit)vis nemen. Want kabeljauw is niet een echt verantwoorde keus. Je kunt op de eerder geplaatste viswijzer, kijken welke vis nog volop rondzwemt.

Het recept is een heel gemakkelijk recept, met weinig ingrediënten. De saus is romig en door de rinse kappertjes in balans gebracht. Erg lekker! De haasjes kunnen worden vervangen voor filet. Je hoeft tegenwoordig in een viswinkel niet meer naar moten te vragen, want die zijn er toch niet meer. Ik herinner mij nog de kabeljauwmoten met romige mosterdsaus, die mijn moeder vroeger voor ons maakte! De kabeljauw is niet meer groot genoeg om mooie moten van te snijden. Dan maar haasjes of filet. Maar ook een verse wijting (ja echt!) of andere stevige witvis zal bij de saus heerlijk smaken.

Kabeljauwhaasjes met kappertjessaus

Hoofdgerecht voor 4 personen of buffetgerecht voor 8 personen

Benodigdheden:

• 4 kabeljauwhaasjes van 175 gram per stuk of 2 van 350 gram per stuk
• 3 sjalotten, fijngehakt
• 2 teentjes knoflook, gehakt
• 250 ml. slagroom
• 2 volle eetlepels kappertjes
• 3 eetlepels witte wijnazijn
• vers gemalen witte peper
• 2 eetlepels bloem
• roomboter voor bakken

Bereiding saus:

Verhit 2 eetlepels boter en fruit de uien tot ze glazig zien, voeg knoflook toe en laat even meesmoren. Giet de azijn bij de uitjes en laat op zacht vuur verdampen, roer zo nu en dan door. Als de azijn verdampt is, maar de uitjes nog wel vochtig zijn, voeg alle room toe en laat lekker een half uurtje op laag vuur doorpruttelen, zonder deksel. Voeg de kappertjes toe en beetje gemalen peper. Zout toevoegen is niet nodig: de kappertjes zijn zout genoeg.

Bereiding vis:

Dep de haasjes droog en bestrooi ze met zout en peper en bestuif ze dun met bloem. Verhit een flinke klont boter in een koekenpan en leg de vis erin. Laat dikke hazen zo'n 6 minuten bakken op middelhoog vuur en draai dan voorzichtig om en bak nog eens 6 minuten. Dunnere hazen zo'n 4/5 minuten, beide kanten. Naar gelang de dikte van de vis de baktijd aanpassen. Filets zijn heel snel klaar, enkele minuten per kant is voldoende. Bij het bereiden van zalm, is het lekker als de vis niet helemaal door en door gaar is (maar wel warm), maar kabeljauw moet helemaal gaar zijn. Het bereiden van vis vraagt wat aandacht, het grootste gevaar is dat de vis te gaar wordt! Bij dikkere stukken vis kan na een minuutje bakken, een deksel op de koekenpan worden gelegd, zodat de vis verder gaar stoomt. De vis blijft zo lekker sappig. Alleen heb je dan geen knapperige buitenkant.
Lepel de saus over de haasjes en serveer erbij een stevige volle witte wijn met voldoende zuren. Misschien een sauvignon blanc uit de 'nieuwe wereld', zoals Nieuw-Zeeland, Argentinië of Chili!

Reacties