Vegetarische pastasaus



Elke week kook ik zo'n twee dagen een gerecht waarin geen vis of vlees is verwerkt. Ik hou erg van groenten....en gelukkig denkt mijn dochter daar hetzelfde over. Als je de hele dag hebt gewerkt, dan is het prettig als in de koelkast een maaltijd klaarstaat. In dit recept mis je helemaal geen vlees...door het gebruik van linzen krijg je een lekkere gevulde saus. Ik heb 'm laatst opgediend met polenta. Polenta is volgens mij nog niet zo bekend in Nederland. In de supermarkt ben ik het nog niet tegengekomen. Ik neem altijd een voorraadje mee van vakanties: zomervakanties in Frankrijk of wintersportvakanties in Italië of Oostenrijk. De polenta's die ik koop zijn de snelkook-varianten: in een minuut of 6 klaar! Als de polenta wordt gekookt in meer vloeistof blijft het een zachte brij. Wordt het gekookt in minder vloeistof, dan wordt het stevig en kun je er plakken van snijden. De laatste methode hanteer ik vaak, de plakken drapeer ik in een ovenschaal, saus erover, beetje kaas, in de oven en klaar is de voedzame polentaschotel! Polenta wordt gemaakt van grof gemalen maïs. Voor de originele bereiding van polenta mag je een uurtje uittrekken! De stevige brij moet continu worden geroerd en is een heel stevige klus: heel goed voor de armspieren. Volgens authentiek Italiaans recept wordt de brij op een plank gesmeerd en na het afkoelen in plakken gesneden. Dus mocht je polenta tegenkomen, aarzel niet, koop het en maak het eens klaar. Deze saus is ook lekker met allerlei soorten pasta.

Vegetarische pastasaus gevuld met groenten, genoeg voor 6 personen

Benodigdheden:
* 1 fles Grand Italia (690 gram) tomatensaus naar smaak
* blik tomaten op sap, fijngemaakt
* 1 grote winterwortel (in blokjes)
* 1 grote ui in snippers
* paar eetlepels zilveruitjes
* 1 rode paprika in middelgrote stukken
* 400 gram gekookte linzen (blik of zelfgekookte), de blikken kun je tegenwoordig overal kopen, vervang het evt. door kidneybeans
* paar stengels bleekselderij, gehalveerd en in snippers gehakt
* 1 courgette in blokjes
* 3 tenen knoflook
* oregano, zout/peper
* olijfolie

De olie verwarmen, wortel, ui en selderij paar minuten bakken op middelhoog vuur. De overige ingrediënten (behalve zilverui en linzen) erbij en even laten meebakken. Saus,tomaten, linzen en zilveruitjes erbij voegen en kwartiertje zachtjes laten pruttelen. Op smaak brengen met zout en peper.

Reacties