woensdag 26 november 2014

column Lisette, 26 november 2014


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - 
creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - 
groentetuintje - voeding - sport


tijdbesparing in de ochtend...

Vorige keer schreef ik hoeveel moeite ik heb met opstaan en het ochtendritueel. Het is niet zo dat ik chagrijnig ben, ik stap gewoon te laat mijn bed uit. Waardoor het altijd weer rennen, vliegen en haasten is. Na het lezen van een stukje over een moeder die hele tasjes met belegde boterhammen voor haar kroost in de vriezer legde ging ik aan de slag. En haalde ik een speltbrood en belegde deze met: geitenkaas, geitenkaas & alfalfa, pindakaas, jam, kaas & jonge bietenblaadjes, vegetarische file americain, kaas & tomaat en boterhamworst.

lunch uit de vriezer...

In plaats van ’s ochtends (of de avond ervoor) voor de kinderen en voor mijzelf boterhammen te smeren, trek ik de vriezerlade open en pak er kant en klare pakketjes gesmeerde boterhammen uit! Tegen de tijd dat het pauze is, zijn de boterhammen ontdooit en smaken ze zelfs verser dan een avond ervoor klaargemaakt!

Ik ben na deze testfase zo enthousiast, dat ik nog wat probeerde… Bij de supermarkt haalde ik een zakje soepgroenten, een variant die grof gesneden is. In een koekenpan strooide ik een laagje soepgroenten en bakte dit heel even. In een kommetje klutste ik wat eieren met peper, zout en een beetje bieslook. Deze deed ik over de soepgroenten en bakte het tot het gaar was. Ik liet de omelet afkoelen en deed deze op boterhammen. Er kan eventueel nog een plakje kaas op. Deze pakketjes gingen ook weer de vriezer in. Ik kan vol overtuiging zeggen… heerlijk! De maggi (plant) (of selderij) van de soepgroenten, smaakt heel goed bij het ei.

soep mee...

Vanaf nu smeer ik alle broodjes in het weekend! Ook wil ik op zoek naar een thermoskommetje, niet een diepe beker maar een kom. Zodat ik soep mee kan nemen naar mijn werk. Eerst in porties invriezen, die laat ik dan in de avond ontdooien. In de ochtend opwarmen en dan in een thermoskom overgieten en meenemen.

Ook neem ik wel eens een salade mee, met bijvoorbeeld wat sla, bonen, lente-uitje, zaden en wat feta. Een stukje feta, in blokjes gesneden, vries ik in. Dit doe ik in de ochtend bij de salade (die ik de avond ervoor voorbereid heb) en tegen de tijd dat het pauze is, is het eetbaar en geniet ik van mijn heerlijke salade!

Ik zal mij gaan verdiepen in het ‘meal prepping’ (eten voorbereiden), volgende keer meer…


Tot de volgende keer!