Gebakken kruidige & hete bruine bonen uit de römertopf


Vroeger was alles beter!
Dat is natuurlijk niet zo… maar mensen zijn geneigd om vervelende zaken te vergeten. En de leuke dingen die ze hebben meegemaakt, die blijven juist in het geheugen hangen. Dat is een goede eigenschap en nodig om een beetje leuk door het leven te gaan! En wat dit met de bruine bonen te maken heeft, wordt verderop duidelijk...

Boston baked beans
Een paar weken geleden waren we bezig om ‘slow cooked’ een deel van een varkensschouder klaar te maken op de barbecue.  Texas style pulled pork. Met gekookte mais, ‘coleslaw’ en ‘Boston baked beans’. Kortom alles in Amerikaanse stijl! De spekjes en uien in de bonenschotel zijn door het lange ‘slow cooked’ koken helemaal opgenomen in het gerecht. De smaak is intens, apart en erg lekker!

bonen met spekjes & stroop
Die bonen waren erg lekker en zijn gewoon gemaakt met onze Hollandse bruine bonen. Door de smaak van de bonen met de zoute melasse, spekblokjes & zoete bruine suiker zat ik ineens als klein meisje weer aan tafel bij mijn opa & oma. Toen ik nog naar de kleuterschool ging, woonde ik met mijn ouders en broer vlak naast hen. In een groot herenhuis in het Rotterdamse Delfshaven. Daar at ik zo nu en dan. En omdat zij de oorlog hadden meegemaakt, moest ik mijn bord helemaal leeg eten!

Hoogtepunt vond ik de karamelpudding van mijn oma. Wat ik daar ook heb leren eten waren bruine bonen met stroop en spekjes. Of waren het kapucijners? De ‘Boston baked beans’ deden mij er i.i.g. sterk aan denken! En ik vond dat ze wel wat spannender gekruid mochten worden. 

bruine bonen in de römertopf
Daarom mijn versie: extra gekruid en ook nog in de römertopf bereid. Heb je geen römertopf? Je kunt ook een afsluitbare ovenvaste schaal of pan nemen. Waar je ze ook in klaar maakt, hou goed het vochtgehalte in de gaten. De bonen moeten smeuïg worden en niet gortdroog. Zes uur slow cooked in de oven op 150 graden C. Ik deed er een hele madame Jeanette door….

hete pepers
Heb je wel eens van de scovilleschaal gehoord? De madame Jeanette pepers staan aardig hoog op deze lijst. In de lijst staan ze boven klinkende namen zoals de Satans Kiss en Jamaican hott red. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen om een (relatief onschuldig) pepertje uit de supermarkt erdoor te mengen. Of helemaal geen peper…

variaties
Je kunt de bruine bonen ook 'slow cooked' met bouillon, uien, knoflook, laurierblaadje en wat andere kruiden klaarmaken. En als je groenten wilt toevoegen, deze het laatste half uur erdoor roeren. Of wat dacht je van een bruine bonensoep? Lekker Mexicaans gekruid met tomaten, uien, pepers, knoflook, komijn, paprikapoeder, piment en oregano.
Op het recept van vandaag kun je ook kleine variaties aanbrengen door steranijs ipv kruidnagel te gebruiken. Of 1 tl. 5-kruidenpoeder. Een eetlepel vers geraspte laos...

melasse
De melasse kun je eigenlijk niet vervangen voor iets anders. Melasse heeft een unieke zoutige smaak. Het is een bijproduct van de rietsuiker productie en een bron van calcium, magnesium, kalium en ijzer. Het is online en in natuurvoedingswinkels te koop. Door de zoute smaak hoef je geen extra zout in het gerecht toe te voegen.

blussen met...
Wij aten de bonen met rijst, wortel, gebakken worstjes en een blussend mengsel van Turkse yoghurt met fijngehakt wortelgroen en koriander, op smaak gebracht met zout. Extra blussend was het komkommerslaatje van geraspte komkommer met wat light mayonaise, witte wijnazijn, zout en (beetje) peper. Sterkte dus bij het gebruik van een hele madame Jeanette!

voordat ze de oven in gaan...
Gebakken kruidige & hete bruine bonen uit de römertopf

Bijgerecht voor 6 personen

In het recept is gemeten met een maatel en tl. à 15 ml. en 5 ml.

Benodigdheden:
  • 500 gram gedroogde bruine bonen, een nacht geweekt in water
  • 1 grote ui, kleingesneden
  • 200 gram (bio)spekblokjes
  • kruiderij:
  • 1 volle el. à 15 ml verse gemberwortel
  • 1 hele madame Jeanette, of 1 milde rode peper, of helemaal geen peper…
  • 3 kruidnagels
  • 3 el. melassestroop (natuurvoedingswinkel)
  • 2 el. zoete ketjap
  • 2 el. palmsuiker
  • 3 tenen knoflook, fijn gehakt
  • 3 blaadjes laurier
  • 1 el. milde mosterd
  • hulpmiddelen:
  • keukenmachine, hakmolen of  vijzel
  • römertopf

Bereiding:

Zet de römertopf 20 minuten in water. Maal de gehele madame Jeanette (zonder steel) met de ketjap, suiker, mosterd en melasse fijn. Neem een pannetje en verwarm: het fijngemalen mengsel, kruidnagel, knoflook en gemberwortel tot het kookpunt. Meng de bruine bonen met de uien, spek en laurier. Giet het kruidige mengsel erover met zoveel water tot de bonen 1 cm. onder staan.

Plaats de römertopf in een koude oven (onder- en bovenwarmte) op 150 graden C. en laat 6 uur bakken tot het vocht grotendeels is opgenomen en ingedikt. Controleer na een paar uur of er nog wat extra water bij moet.



Reacties