Slow cooked stoofvlees van varkenswangen met bokbier



Slow cooked varkenswangen met bokbier
De varkenswangen van dit recept lagen in de vriezer te wachten op inspiratie. En op het juiste herfstweer! Want stoofvlees past wat mij betreft bij koud weer. De bokbier past ook helemaal in het seizoen en zo is het cirkeltje rond! Je kunt het bier ook bij dit gerecht drinken. Is weer helemaal in tegenwoordig om bier te drinken. Hoewel ik ervoor heb gekozen om juist veel minder alcohol te drinken. Na het lezen van het boekje ‘Op je gezondheid’ van René Kahn is bij mij het roer definitief om! En ik kan niet anders zeggen dan dat het mij prima bevalt. Ik slaap beter, ben beter geconcentreerd, voel me energieker en val bovendien een paar kilootjes af. Binnenkort zal ik wat recepten plaatsen van alcoholvrije drankjes voor de winter.

Bij de hutspot
De kruiderijen van het stoofvlees zijn gekozen om bij hutspot te eten. Peen & uien zijn meestal toch wat zoet en dat heeft een hartige tegenhanger nodig. Daarom gebruik ik naast de Johannieter Jopen bokbier en stroop ook Japanse sojasaus. De nootmuskaat, kruidnagels en laurierbladen geven het een kruidige twist.

De bereidingswijze
Je kunt de stoofpan op een sudderplaatje zetten, maar ik zette de pan in de oven. Je hebt er zo geen omkijken naar. Na ruim drie uur stoven zijn de wangetjes heerlijk zacht. De jus kook je nog wat in, zodat de smaak geconcentreerder wordt. Je kunt het ook in de römertopf klaarmaken. Als alternatief kun je ook schouderkarbonades nemen.

Slow cooked varkenswangen met bokbier
Voor 4 personen

De benodigdheden:
  • 1 kilo (biologische) varkenswangen op kamertemperatuur, ik bestelde ze bij Ok vlees
  • 1 flesje Johannieter Jopen bokbier à 33 cl.
  • 10 ml. Japanse sojasaus
  • ¼ tl. à 5 ml. geraspte nootmuskaat
  • 3 kruidnagels
  • 3 blaadjes laurier
  • 1 el. à 15 ml. keukenstroop of bruine basterdsuiker
  • Vers gemalen peper, zout
  • Ca. 250 ml. heet water
  • Een ovenvaste braadpan
De bereiding:

Verwarm het bier met de overige kruiderijen en breng aan de kook. Leg de wangetjes in zijn geheel in het vocht en vul aan met kokend water tot het vlees net onder staat. Zet in de voorverwarmde oven op 130 graden C. onder- en bovenwarmte en laat ca. 3 uur stoven tot ze gaar en zacht zijn.

Kijk halverwege en roer even door. Haal het vlees uit de jus en laat de jus op hoog vuur flink inkoken tot ca. de helft. Breng op smaak met peper en proef of nog extra zout nodig is. 

Lekker bij hutspot, maar ook lekker om met andere stamppotten te eten. Zoals rodekool, zuurkool, (stamp)spruiten, witte of groene kool of boerenkool. Ook met aardappelpuree of rijst heel lekker. 

Reacties