dinsdag 3 november 2015

De waarheid over overgewicht en omelet met kerstomaatjes, dille en paprika


De waarheid over overgewicht
Op internet kun je overal verhalen lezen over afvallen. En fantastische diëten volgen om gezond te blijven of te worden. Je kunt ook overal boeken kopen over dat ene speciale dieet dat wonderen belooft. Je krijgt meer energie, valt kilo's af en blijft eeuwig gezond!

Sprookjes bestaan niet
Veel therapeuten, auteurs en mensen die schrijven over voeding buigen de werkelijkheid om. Zelf schrijf ik ook weleens een artikel waarvan ik achteraf denk: dat was wel kort door de bocht. Als duizend mensen een waarheid herhalen, dan hoeft het nog niet waar te zijn!

Elk pondje...
Je wordt niet dik van de lucht. Ook niet onder invloed van hormonen. Of door brood. Of andere voedingsmiddelen die insulinepieken veroorzaken. Het schijnt zelfs zo te zijn dat een biefstukje of zuivelproducten insulinepieken veroorzaken. En dat hierdoor een signaal wordt afgegeven aan het lichaam dat het verzadigd is. Dat is gunstig dus. Dus laat je niet gek maken door theorieën over insuline.

Lees meer over de zin en onzin van dik worden en insulinepieken.

Hoe val je af?
  1. Simpelweg door een goede balans te vinden tussen calorieën en energieverbruik. 
  2. Houdt ook rekening met calorietabellen die je overal op internet en boeken aantreft. Een appel of banaan kan qua grootte verschillen. Dus de calorieën per stuk zijn dan lastig in te schatten. Zelfs als het per 100 gram wordt aangegeven is het niet 100% betrouwbaar. Want producten zijn per seizoen, fabrikant en bereidingswijze telkens weer anders qua samenstelling.
  3. En kijk ook eens of jij de norm haalt van de Nederlandse Norm voor Bewegen.Want matig bewegen, zoals een stevige wandeling of een stuk fietsen zijn prima manieren om fit te blijven. En om het energiegebruik op te schroeven. Sporten werkt ook hongerstillend. Vroeger dacht men dat je van sporten juist honger kreeg. Dat is inmiddels achterhaald.
  4. Wees eerlijk tegen jezelf, want van lucht (of water) wordt niemand dik!
  5. Aansluitend op punt 3 is het goed om meer beweging in je dagelijks leven in te bouwen. Door vaker de trap te pakken, de auto vaker te laten staan (of een stukje vanaf je einddoel te parkeren, zodat je een stukje wandelt). Huishoudelijk werk is ook activiteit! Stofzuigen, de ramen zemen, de badkamer schoonmaken, in de tuin werken, je straatje vegen, etc.
Een lekkere omelet
Deze omelet is heerlijk als ontbijt of als lunchgerecht. Als ik de omelet voor mezelf bak, dan neem ik een klein koekepannetje met een deksel. Zodra de omelet erin zit, plaats ik het deksel erop. Door de verzamelde hitte krijg je een luchtige en hoog gerezen omelet. Je kunt er brood bij eten. Maar het smaakt ook prima zonder brood. Deze omelet geeft urenlang een verzadigd gevoel.


Benodigdheden voor 1 persoon:

  • 2 losgeroerde eieren
  • 1/2 rode paprika in reepjes
  • een handje kerstomaatjes gehalveerd
  • 1 eetlepel gesneden verse dille (of andere verse kruiden naar smaak, zoals basilicum, selderij, peterselie, bieslook)
  • kruidenzout (natuurvoedingswinkel)
  • een mespunt vadouvan (Jonnie Boer bij de meeste supermarkten) of kerrie
  • een scheutje (kokos)olie

Bereiding:

Verhit de olie en bak de groenten twee minuten op middelhoog vuur. Meng intussen het ei met de vadouvan of kerrie en kruidenzout. Roer de dille erdoor. Voeg toe aan de groenten en laat (liefst met de deksel op de pan) stollen op halfhoog vuur.



Geen opmerkingen: