'Bij Jaap': Boerenkool verkeerd

Boerenkool verkeerd
Eerst maar eens een bekentenis: ik hou erg van koken en ook heel erg van lekker eten. En ik lust bijna alles. Bijna alles… Omdat er één ding is waar ik niet zo gek op ben en waar ik vroeger zelfs trauma’s van had. Want iedereen in mijn omgeving at elke dag gekookte aardappels, behalve ik… ik hou niet van gekookte aardappels. Die dampende, kruimige piepers waar veel mensen zo gek op zijn. Best lastig als je uit een omgeving komt waar ze elke dag op tafel staan. Ik heb ook echt geprobeerd ze te eten maar als kleine jongen al lukte het me echt niet. Gebakken aardappelen vindt ik heerlijk, dus het zit niet in de smaak, maar echt in de textuur denk ik. Vastkokende aardappels, opperdoezers etc. kan ik ook goed waarderen. Maar dat kruimige… Daarom zijn de meeste stamppot-gerechten ook niet aan mij besteed. En dat vind ik echt jammer, want het hele idee van de “Hollandse pot” spreekt me wel erg aan. En het ruikt zo lekker!

Ik zocht dan ook altijd naar alternatieven. Dat is ook de oorsprong van dit recept. Een variant op de klassieke Hollandse stamppot boerenkool. Maar dan alles gebakken in plaats van gekookt. We noemen het hier Boerenkool verkeerd.

In het kort bestaat het uit gebakken aardappeltjes, roergebakken boerenkool en rookworst en spekjes die ook worden gebakken. En dat dan lekker door elkaar gehusseld, zoals het hoort in een stamppot.

de ingrediënten...

boerenkool verkeerd met mosterdmayonaise

Dit is wat je voor boerenkool verkeerd nodig hebt:
het recept is voor 4 personen
  • 750 gr. vastkokende aardappelen, grondig gewassen en in blokjes
  • (ik schil de aardappelen niet)
  • 300 gr. gesneden en gewassen boerenkool
  • 1 ongekookte rookworst in plakjes
  • 1 ui, grof gesneden
  • 1 teentje knoflook, fijngesnipperd
  • 150 gr. spekblokjes
  • olie en boter
  • aardappelblokjes in de pan...
  • peper en zout
Bak in een ruime koekenpan of wok de aardappelblokjes op hoog vuur in een flinke scheut olie. Tegenwoordig gebruik ik graag koolzaadolie, maar arachide- of olijfolie is ook prima. Schud de aardappels regelmatig om.

Na een minuut of vijf beginnen ze langzaam te bruinen. Doe er dan een klontje boter bij. Na een kwartiertje zijn ze goed doorbakken en van binnen gaar.

aardappels gebakken...
worst, spek en ui...
Haal de aardappeltjes uit de pan en bak er daarna de spekblokjes in. Daarna de ui en knoflook erbij doen en goed doorbakken en dan de plakjes rookworst even kort meebakken.

alles in de pan...
Vervolgens in delen de boerenkool in de pan mee roerbakken. De kool slinkt heel erg. Het geheel goed roerend laten garen. Daarna gaan de aardappelblokjes er weer bij. Flink doorwarmen en de boerenkool verkeerd is klaar! Je kunt er wat jus bij geven. Zelf vind ik het heerlijk met wat zelfgemaakte mayonaise waar veel mosterd in zit.


Reacties