woensdag 13 februari 2013

column Lisette, 13 februari 2013



Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding


Mijn tweede suikervrije week gaat lekker makkelijk… want deze week lig ik namelijk met griep in bed en op de bank. Wel wat lastiger 'dan vroeger’om met kinderen ziek te zijn. Je kan niet gewoon maar ziek in je bed blijven liggen… Dochter Anna was de eerste die het virus te pakken had, met 39,7 lag ze op de bank en wilde niks eten. Twee dagen later heeft het virus ook mij te pakken. Afwisselend warm en heel erg koud, helemaal niet lekker. Het voordeel is dat ik niet in de supermarkt kom en dus ook niet verleid word om suikerhoudende producten mee te nemen!

Als ik ’s avonds naar bed ga, neem ik een groot glas gekookt water met (een flinke scheut) citroensap en een klein beetje honing. Met grootmoeders recept schijn je de koorts er uit te zweten, goed om een griepje tegen te gaan dus! Werkt het niet (zoals nu het geval), is het in ieder geval lekker voor de keel.

Jelle was het weekend jarig en eigenlijk wilde ik de speltmuffins van de blog van Irene kookt bakken. Deze suikerloze muffins leken mij wel een goed alternatief naast de taarten van de jarige. Maar ik was nog helemaal niet lekker en in taart had ik al helemaal geen zin. Ik ga ze volgend weekend bakken en vries de overgebleven muffins in, zodat ik ze later nog ‘vers’ kan eten.

Nu aansterken! Deze week ga ik naast de gezonde ontbijtjes, die ik vorige week al wilde maken, lunchen met een quinoa-salade. Quinoa is een super gezond graan, rijk aan eiwitten, vitamine B2, E en mineralen. Voor de salade heb je nodig: 150 gram quinoa, een potje maïs, een courgette, handje pompoenpitten, citroensap, jalapenos naar smaak, zout, versgemalen peper en verse grof gehakte basilicum en koriander. De quinoa was en kook je volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat in een schaal afkoelen. Ondertussen bak je in een koekenpan met olie, de courgette en evt. een uitje ongeveer 5 minuten. Voeg de courgette, mais, basilicum en koriander bij de afgekoelde quinoa in de schaal en roer alles goed door elkaar. Meng een beetje citroensap, de pompoenpitten (even roosteren) zout, peper en eventueel nog wat olijfolie door de salade. Deze salade kun je met van alles variëren, super gezond!

Ik ben benieuwd of de volgende suikervrije periode makkelijker of juist lastiger wordt...

Tot volgende week!

Geen opmerkingen: