woensdag 30 januari 2013

column Lisette, 30 januari 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groentetuintje - voeding

Na drie weken ben ik eindelijk gewend aan koffie zonder suiker! En eigenlijk smaakt het prima want de pure koffiesmaak komt nu meer naar voren. Ik begin zelfs de mensen te begrijpen die zeggen: koffie met suiker en melk is voor watjes! Inderdaad het is gewoon de trek in iets zoets.


Een paar tips om de suikervrije maand door te komen:
  • Ontbijt! sla je dit niet over want je vergroot de trek in suiker in de loop van de dag.
  • Heb je zin in zoet: neem wat gedroogd fruit, kauw goed en eet langzaam (anders blijft de zin in zoet).
  • Eet regelmatig, zo heb je minder kans om trek te krijgen.
  • Bewegen houdt je bloedsuikerspiegel op pijl, verhoogd de stofwisseling en je wilskracht!
  • Leg suikerhoudende producten even uit het zicht, maak het jezelf niet te moeilijk.
  • Lees de productetiketten goed.
  • Maak zoveel mogelijk zelf, dan weet je precies wat er in zit.
  • In kant en klaar maaltijden zit altijd suiker.
  • Heb je geen tijd om te sporten, parkeer de auto twee straten verder weg, neem de trap i.p.v. de lift of ga wandelen met de kinderen.
  • Kun je zin in zoet niet onderdrukken (en ga je bijna de “fout” in), drink een groot glas water of poets je tanden met tandpasta.
  • Voor vrouwen: 2 á 3 dagen voor de menstruatie kan de trek in zoet erg groot zijn! Eet dan fruit en noten om de trek te stillen.

Het ontbijt:
Zelf bak ik zuurdesembrood, ik kan dus met 100% zekerheid zeggen dat er geen suiker in mijn brood zit. In tegenstelling tot brood uit de supermarkt waar wel suiker aan toegevoegd is. Ik verwacht niet dat niet iedereen zijn eigen brood gaat bakken en ook deze maand het brood gewoon bij de bakker of supermarkt koopt. Probeer het zoete beleg te vermijden en ga voor hartig. Verwen jezelf met wat sla en/of komkommer op je boterham met kaas. Of een lekker tomaatje of avocado met wat peper.

Yoghurt met muesli en eventueel wat fruit is een goed ontbijt. Kijk wel goed op de verpakking van de muesli of er geen extra suiker is toegevoegd. Zonnatura heeft een suikerloze muesli in de supermarkt en bij de natuurwinkel zijn diverse suikerloze varianten.

Als je echt een grote suikereter bent, dan kun je last van afkickverschijnselen krijgen! Hoofdpijn, misselijk, duizelig of zelfs een grieperig gevoel is helemaal niet gek. Na een week zullen deze verschijnselen veranderen in… energie!

Wanneer je zondigt… geniet er van, geef het niet op en ga gewoon weer suikerloos verder.

Binnenkort volgt op Irene's blog het recept van heerlijke suikervrije havermoutkoekjes, voor tussendoor, bij de koffie/thee of voor het ontbijt.

 Tot volgende week!

Geen opmerkingen: