Koken op de camping - aardappelrösti



Koken op je tweepits gasstelletje
Je wilt tijdens de vakantie even helemaal loskomen van de dagelijkse beslommeringen. Zo weinig mogelijk verplichtingen. Maar eten moet je elke dag. Je kunt natuurlijk patat en pizza halen op de camping. Of een restaurant opzoeken. Ik vind het heel ontspannend om te koken tijdens de vakantie op de camping. Dat is weleens een uitdaging...

Wat ging er allemaal mis
Vlak voor het vertrek laat ik mij bijna verleiden om een superdeluxe kookstelletje te kopen. Met extra krachtige branders. De ouderwetse kampeerder in mij wijst het af. Eerst maar eens het oude stelletje dat we hebben gekregen opgebruiken. Je kunt altijd nog een nieuwe kopen. Toch?

De eerste dag wil ik op mijn gemakje Provençaalse eieren (recept volgt) bakken voor het ontbijt. Lekker met een pot loeisterke koffie die we maken in de Italiaanse koffiepot. Er zijn miezerige vlammetjes te zien en ik weet dan al dat het ontbijt even op zich laat wachten. Maar geen haast toch in de vakantie? De eieren worden trouwens slow-cooked gebakken en helemaal perfect (als je niet houdt van knapperige bruine randjes).

Op dag twee checken we de gasfles bij een collega van mijn man, die heel toevallig op dezelfde camping in Orgon staat. Hij zegt dat er niets mis is met de gasfles. Dus ligt het aan de gasdrukregelaar of aan het gasstel zelf. We kopen dus een nieuw kookstelletje en voor de zekerheid toch maar een volle gasfles erbij. En met succes. We kunnen weer koken.

Hakken, snijden, lekker aanklungelen
Na de patat en pizza van de dag ervoor, valt de keuze op Mexicaanse bloemtortillas met veel groenten en kip. Erbij guacamole. Er staat een bergje groenten klaar. Tomaten, kleine courgettes, een rode uit zijn krachten gegroeide paprika (zoals je ze alleen in Frankrijk ziet), ui, champignons, knoflook, Provençaalse basilicum en de duurste vrije uitloop kipfilet die we maar kunnen vinden. Want biologische kip is niet te krijgen.

De taken worden verdeeld. We zitten in de warme buitenlucht die geurt naar zondoorstoofde dennenbomen gezellig aan te rommelen. Een wijntje erbij, een heerlijke witte Cassiswijn Les Calanques, de roséversie is ook erg lekker en al snel staat alles klaar om te worden gebakken. Helaas werken de gaspitten niet mee. De winkels zijn al dicht. Dus we verdelen alles zo goed als kan in diepvrieszakken en proppen het in het superkleine koelkastje. Het avondeten bestaat uit stokbrood met guacamole, salade en kaas... Tja er zijn erger dingen.

Heerlijke witte en rosé Cassiswijn

Nieuwe gasdrukmeter
De volgende dag kopen we een nieuwe gasdrukregelaar en sluiten alles weer aan. Bingo... Inmiddels is alles dus vernieuwd! Maar goed, alles werkt weer naar behoren. Als we tenminste de keiharde wind kunnen bedwingen die lekker is bij 34 graden, maar niet zo handig als je wilt koken. En toch is koken op de camping leuk hoor! Laat je niet beetnemen door mijn geklaag.

Artisjokken en mosselen
Ik vond het jammer dat ik de soeppan niet kon meenemen. Want dan had ik artisjokken en mosselen kunnen koken. De artisjokken lonkten op de markten... Ook lagen er prachtige aardappels. Lekker voor een goudbruine en de luchtige rösti. De artisjokken en mosselen kook ik thuis wel weer.

Aardappelrösti

recept voor 4 personen (bijgerecht)

Benodigdheden:

  • ca. 800 gram aardappels, schoongeboend en gehalveerd
  • peper, zout en kruiderijen (ik nam paprikapoeder en oregano)
  • evt. een teentje knoflook
  • evt. een gesnipperd uitje
  • evt. een handje Provencaalse basilicum
  • (kokos)olie
  • een grove rasp

Bereiding:

Kook de aardappels 15 minuten in gezouten water tot ze bijna gaar zijn. Laat ze afkoelen. Rasp de aardappels op een grove rasp. Breng goed op smaak met ruim zout, peper en kruiden (en eventueel knoflook en ui) naar wens.

Verhit olie in een anti-aanbak koekenpan en druk de aardappel erin. Bak op middelhoog vuur tot het goudbruin is. Leg een groot bord (of plank) op de pan en draai om zodat de aardappelkoek met de gebakken zijde boven op het bord terecht komt. Voeg nog wat olie toe in de pan. Schuif de koek vervolgens van het bord in de koekenpan en bak de ongebakken kant bruin en knapperig.




Reacties